Ford Fiesta ST
Foto: Øivind Skar
Ford Fiesta ST
Foto: Øivind Skar
Ford Fiesta ST
Foto: Øivind Skar
Ford Fiesta ST
Foto: Øivind Skar
Ford Fiesta ST
Foto: Øivind Skar
Ford Fiesta ST
Foto: Øivind Skar
Ford Fiesta ST
Foto: Øivind Skar
Ford Fiesta ST
Foto: Øivind Skar
Ford Fiesta ST
Foto: Øivind Skar
Ford Fiesta ST
Foto: Øivind Skar
Ford Fiesta ST
Foto: Øivind Skar
Ford Fiesta ST
Foto: Øivind Skar
Ford Fiesta ST
Foto: Øivind Skar
Ford Fiesta ST
Foto: Øivind Skar
Ford Fiesta ST
Foto: Øivind Skar

Fords lekne Fiesta ST

Du vil ikke tro hvor morsomt det går an å ha det bak rattet på Ford Fiesta ST før du har forsøkt.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i bladet BIL nr. 12-2018

Du må ikke nødvendigvis kjøre Ford Fiesta ST til det daglige for å leve et fullverdig liv, men bevares som det hjelper på humøret å tilbringe noen timer bak rattet i seneste versjon.

I ny innpakking med litt større karosseri og 100 kilo mer vekt å dra på, er Fiesta ST både blitt mer voksen med mer innvendig plass og tilgang på fem dører for å tekkes det hverdagslige familielivet, samtidig som den har beholdt lekenheten som ST gjennom noen bilgenerasjoner nettopp er så kjent for.

Kombo-øvelsen
I utgangspunktet høres dette ut som en vanskelig oppgave å løse. Jeg mener Ford kommer hederlig ut av det, kombinasjonen som snill familiebil når det er nødvendig og et villdyr på jakt når den piskes fungerer helt fint fordi basisbilen ST bygger på kjører så bra.

Utvendig ser ST fortsatt langt mer sinna ut enn en vanlig Fiesta, den lave spoileren foran og den høyt monterte bak understreker det, men uten at det hele bikker over i å bli vulgært. Mest sinna ser ST ut med tre dører.

Selv om ST fortsatt yter 200 hk og 290 Nm i moment er den gamle 1,6-liters sliteren erstattet med Fords nye 1,5-liter, først tatt i bruk i Focus.

Men der motoren maksimalt yter 182 hk i Focus, tar Ford ut litt mer i Fiesta ST for å gi bilen det ekstra som må til for å kunne ta 71.000 kroner mer enn Fiesta med 140 hk koster.

Gromlåt
Men sammenlikningen blir blodig urettferdig, for du får så mye mer enn bare ekstra ytelse i ST.

De ST-merkede Recaro-setene er eksempelvis ikke like ekstreme som setene i morobilen Toyota Yaris GRMN, men komfortable som setene i standard-Fiestaen, dog med fastere pute og mye bedre sidestøtte.

Dertil kommer programmerbart chassisoppsett og styring. Programmeringen inneholder ikke bare normal- og sportsmodus, men også et eget baneoppsett med launch control og differensialbrems.

Så er det den herlige lyden ut av de to rørene på høyre side bak ved engasjert kjøring. Lyden styres av noen aktive ventiler i eksosanlegget. Innvendig formidles et forsterket lydbilde via B&O Play-anlegget. Jeg mener gromlyden er verd minst halve ekstraprisen, kanskje mer.

Sylinderkutt
Motoren kutter en sylinder når kraftbehovet er lite, men den kobles så raskt inn at du ikke merker overgangen. Derimot slår sylinderkuttet ut på CO2-utslippet som etter den gamle NEDC-målemetoden er senket fra 140 til 116 gram/km.

Lavere utslipp betyr lavere engangsavgift og er i dette tilfellet årsaken til at ny ST koster på krona det samme som den gjorde for to år siden: 343.000 kroner (347.000 med fem dører)

Siden jeg vet om noen litt bortgjemte veier hvor det virkelig går an å utfordre både egne ferdigheter og bilens egenskaper uten å utfordre førerkortet, tok jeg naturligvis med Fiestaen dit. Timene der kommer jeg til å huske lenge.

Kjøregleden
Ikke det at Fiesta ST nødvendigvis klorer seg bedre fast i asfalten enn de få konkurrentene som fortsatt finnes, men det hele skjer så elegant og uanstrengt, ikke minst takket være styreresponsen og den nye motorens bunndrag med maksimalt moment allerede fra 1600 omdreininger.

Her holder det å veksle mellom tre av girene for å holde maksimal flyt. Av småbilene klarer kun Yaris GRMN dette like bra, men den er til gjengjeld langt mer ekstrem og ganske uegnet som familiebil, hvis det siste også er viktig for å få aksept for kjøpet.

Med unntak av setene, et litt fetere ratt og litt mer påkostede dørpaneler, har innredningen det meste til felles med ordinær Fiesta inkludert høyt montert infotainment-skjerm (samme som i Focus) og ordinær knappestyring av klimaanlegget. Takk og pris for det siste.

Selvfølgelig inneholder Fiesta ST det som kreves av førerstøtte så som automatisk fjernlys, ryggekamera, skiltvarsling, aktiv filskiftvarsling, blindsonevarsling, varsling for kryssende trafikk bak under rygging, tretthetsvarsling og bakkestarthjelp. Pluss for varmetråder i frontruta og oppvarmet ratt.

Få konkurrenter
Ford Fiesta ST er en av få biler med GT-ytelse som selges i Norge for tiden. For et par år siden forsvant Peugeot 208 GTi, oppfølgeren til legendariske 205 GTi, ut av det norske modellprogrammet. Tilbake er VW Polo GTi, nå med 200 hk og fortsatt bare å få med automatgir.

Ekstreme, men også svært kostbare Toyota Yaris GRMN (212 hk og priset kr. 482.000 kroner) kom det bare tre av til landet. De forsvant naturligvis med en gang).

Nå er det også slutt med Nissan Juke DIG-T (190 hk) og Nismo (218 hk) samt DS 3 THP (208 hk). Tilbake står Mini Cooper S (192 hk) – og Fiesta ST. Mitt valg blir Fiesta ST.

Liker: Morsomste småbil

Liker ikke: Ikke automat

Vurdering: 4,5

Fakta – Ford Fiesta ST

Pris fra:

365.600 kroner

Pris testbil:

383.200 kroner

Motor:

1497 ccm R3, Turbo bensin

Effekt:

200 hk/290 Nm

Drivlinje:

6M, forhjulsdrift

Aks. 0-100 km/t:

6,5 sek

Toppfart:

232 km/t

Forbruk:

0,60 l/mil (WLTP)

CO2:

136 g/km

Dimensjoner:

404/174/174 cm (L/B/H)

Bagasjerom:

292 - 1093 liter

Powered by Labrador CMS