Slipp sola inn - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Slipp sola inn
Det selges ikke mange nye cabrioleter i Norge. Så hvor kommer de fra, alle disse bilene som kjører rundt i påskesola med taket ned? Bruktimport, selvfølgelig. Her er listen over de mest aktuelle.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Dessverre har jeg ikke noen statistikk som viser karosseritypen på de bilene som blir bruktimportert. Men jeg regner i hvert fall med at av de 85 SL og SLK som ble bruktimportert i fjor var innpå halvparten åpne.

Og når jeg ser at ti prosent av de bruktimporterte Mazdaene var MX5, vet jeg ganske sikkert at ti prosent av de bruktimporterte Mazdaene var åpne.

I fjor ble det solt 278 nye cabrioleter i Norge, og i 2017 var tallet 378 – cirka to promille av det samlede nybilsalget. 

La oss si at totalen de siste ti årene er 4000 nye cabrioleter.  Jeg har en sterk følelse av at jeg så dem alle sammen i dag, på solfylte gater og veier i Oslo-området.

Selvfølgelig ikke, men vær enig i at når du ser på trafikkbildet, virker det som om mye mer enn 0,2 % av den samlede bilparken har kalesje.

Det er veldig sannsynlig at cabriolet-andelen er overrepresentert i bruktimportbildet – selv om el-feberen herjer der også nå.

Jeg nekter å tro at BMW Norge har solgt så mange åpne 3-serier som de jeg ser på gata nå.

Så slår tyske AutoScout24 til, og viser meg i klartekst hvordan cabrio-markedet for bruktimportører ser ut.

De har sendt meg en rangeringsliste over de ti mest populære cabrioletene i brukbilmassen deres, og samtidig fortalt snittprisen.

Den er selvfølgelig bare en slags indikasjon, noen av disse modellene har jo en meget lang historie. 3-Serien fra 1985 til i dag (hvis du ikke regner med Baur-cabrioen som kom i 1978, men som du sikkert ikke vil ha).

Dermed bli snittprisen langt unna den prisen på den eldste og den yngste bilen.

Men det med lang historikk er jo spesielt interessant nå som import av 20 år gamle biler – uten avgift som det heter – plutselig, av en eller annen grunn, er blitt mulig.

Her gjengir vi listen fra AutoScout24 – men føyer også til når cabriolet-versjonen av de forskjellige modellene ble tilgjengelige.

Sett i gang å beregne prisen, finn ut at det kanskje ikke er så dyrt, og nyt sommeren.

Merke og modell

Snittpris i euro

Som cabriolet fra

BMW 3-Serie

12.563

1985

Mercedes-Benz SLK

19.840

1996

Mercedes-Benz SL

56.637

1989 (R129)

Mercedes-Benz E-Klasse

47.160

1984 (A124)

Porsche Boxster

58.232

1996

Audi A5

42-093

2007

Volkswagen Golf

15.382

1979

Mazda MX5

15.766

1989

Smart fortwo

14.093

2005?

Audi TT

32.230

1998

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: