-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Stor spennvidde fra W
W er et greit bilmerke. Det stammer fra Dubai og har ganske mange RUF-Porsche-detaljer innabords. De dukket opp i Shanghai med superbilene sine, men også med to andre. En stor SUV og en smart, funky selvkjørende.
Dette dreier seg om en ganske tett kontakt som strekker seg fra Torino over Dubai og til Kina. For i den borteste enden finner vi Iconiq Motors, en av de mange kinesiske startup’ene, som her har fått hjelp fra W til å utvikle den store bilen sin.
Men hvor henter W sin hjelp fra?
Jo, fra Italia. Først og fremst fra Magna Steyr Italia, der Alfredo Stola – ingen har vel i sin tid bygget flere konseptbiler for all verdens bilfabrikker enn akkurat han og hans firma – har en slags rådgiver-rolle.
Stola og Alois Ruf er gamle venner, og på mange måter de som ga W-bilene et innhold – og et utseende. Derfra kom først Lykan og så Fenyr, samtidig som selskapet har drevet med utvikling både av biler og av bilingeniør-studenter i Gulf-området.
Så dukket noen kinesere opp, og Magna Steyr Italia (aka Alfredo Stola) begynte å jobbe med den store persontransporteren.
Modeller av den sto på et verksted i Torino så tidlig som 2016, og en konseptversjon ble vist på Shanghai-utstillingen for to år siden.
Men nå var den på plass som produksjonsbil, ble vi lovet. Iconiq Seven, en SPV (Smart Passenger Vehicle).
To versjoner var på plass, begge på den samme batterielektriske plattformen. Men den ene var en ren VIP versjon med to enorme førsteklasse-på-fly seter og en 40-tommers LED-skjerm.
Den andre som en mer normal syv-seter, men med ekstremt fleksibelt interiør.
Bilen veier rundt 2500 kg, har en motor på 165 kW (224 hk) som mates fra et 95 kWh batteri. Det er ikke noen lynlading akkurat her, 8 timer til 90 %, men 45 minutter til 80 %, heter det!
Den har en toppfart på 160 og gjør 100 på under ti.
Jeg håper målene dukker opp snart, for jeg har en følelse av at dette er svært.
Den andre bilen er imidlertid ikke svær.
Muse heter, den og er bygget for full autonomi. Den er faktisk en del av et kommende autonomi-prosjekt i Dubai. Det skal bygges en liten testflåte av den som skal operere på utvalgte strekninger i Dubai under Expo 2020 til sommeren, og som skal finnes i produksjonsversjon i 2023.
I tillegg til Magna Steyr Italia har W huket seg opp mot en teknologi-spesialist som heter Akka Technolgies. Det er de som overtok Bertone i 2016 og som nå fører arven videre. Dessuten er et ganske kjent selskap som heter Microsoft sterkt med i bildet her.
Men jeg tror ikke Akka/Bertone har vært involvert i designen – for den eksisterte før dette samarbeidet kom i gang.
De som brukte øynene på Genève-utstillingen i fjor så en spennende skalamodell av et eller annet på Magna Steyrs stand. Ingen ville fortelle hva det dreide seg om, og Stola, som nødig lyver til meg, så en annen vei.
Nå ser vi at det er første utkastet til Muse – så det er ikke et tilfeldig, ad-hoc innfall dette heller.
Tre meter brede dører hektet i taket bidrar til koreografien. Det er jo glass i nesten hele dørsiden også, så om de er oppe eller igjen, gjør nesten ikke noen forskjell.
Helelektrisk selvfølgelig, men også helelektronisk som skal gi deg (kunne du tro noe annet?) en unik og futuristisk mobilitets-opplevelse.
Mengder av skjermer og infotainment-systemer og enestående bruker-grensesnitt og sky-basert computer konnektivitet (dere vet hva jeg mener - eller ikke.)
Fire uavhengige pad’er – en til hver av de svingbare setene – gir deg individuell et-eller-annet gjennom CEO-UX – dette betyr altså bruker-opplevelse som går på Comfort, Entertainment og Office. (Jeg syns egentlig det høres morsommere ut å ta bussen.)
I tillegg er den utstyrt med cutting-edge cyber-security og all verdens sikkerhetssystemer.
Men legg merke til at det er et lite signal om familietilhørigheten her. Dersom Iconiq Seven hadde hatt forlenget lysstripe på panseret som forbandt høyre og venstre side, sammen med de skrå, vertikale lyssprekkene den allerede har, ville den og Muse hatt det samme lys-signalementet i front.