-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Kinesisk hydrogenbil
En av de uventede og ukjente bilene som står i Shanghai heter Grove, er en ren hydrogenbil og er designet av Pininfarina.
Midt inne i den store batteri-festen i Shanghai kunne man finne en veldig elektrisk bil som imidlertid ikke støttet seg på batterier, men på brenselceller.
Den ferske Grove-bedriften har tatt mål av seg til å bli ledende på dette mobilitetsfeltet, som er enda renere enn de batterielektriske. Og det gjør de faktisk ved hjelp av en del offentlig støtte.
Det hele startet nemlig som et statsdrevet forsøks-senter for hydrogen og brenselceller tilbake i 2015.
Det er svært lite som er alminnelig kjent om denne bedriften, men bilder på hjemmesiden deres tyder faktisk på at de allerede har en bil, en ganske stor SUV, i produksjon. Og de sier at de skal ha produksjonsbiler i gang «før du vet ordet av det».
Konkret snakker de om at de skal ha 200 biler – de sier det er deres fjerde hydrogenmodell – på veien hjemme i Wuhan og i en by i sørvestlige Kina, Chongqing, i løpet av året. Etter det er det snakk om 10.000 enheter til et bildelingsprogram neste år.
Det hele høres ut som de tar mål av seg til å bli Kinas Hydrogen-BYD.
Den lille detaljen som gjør at jeg syns prosjektet virker spennende, er at sjefen selv heter Hao Yiguo.
Her har vi en sjef for en spennende bilfabrikk som ikke har endret fornavnet sitt til noe festlig Larry eller Bob eller Luke eller noe veldig smart, slik de alle fleste moderne kinesiske bedriftsledere har gjort.
Aner som sagt ikke noe som helst om det de viser i Shanghai, bortsett fra at det er Pininfarina som har designet bilen.
Ikke veldig uventet kanskje – de har et sterkt nærvær i Kina, med et stort kontor i nettopp i Shanghai. De kan telle ti av de største produsentene blant sine kunder, da er det kanskje naturlig for en nybegynner også å banke på døren (selv om de også har sitt eget designkontor i Barcelona).
Det vi ser på bildene er en ganske frodig firedørs sedan med en ganske fet hekk som grenser mot ren fastback.
At laveste vinduslinje langs siden plutselig blir avbrutt av to utvekster der hvor B-stolpen befinner seg, får vi tolke som en typisk kina-variant. De er fremdeles ganske glade i slike umotiverte innslag.
Det som derimot er spesielt hyggelig med denne bilen er at selv om den er så fullelektrisk som den kan få blitt, har den en front og en grill som ikke en gang en stor V-åtter hadde behøvd å skamme seg over.
Pininfarina har ikke mistet det klassiske grepet heller, men vi kan vel regne med at dette er et slags visittkort for Grove-ideene, og at det ikke er denne vi vil se som fremtidig produksjonsbil.