-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Tungt ansvar på unge skuldre
Til helgen starter sesongen for alvor for det norske supertalentet Dennis Hauger. I den forbindelse presenterer vi et portrettintervju laget for bladet Bil.
Først publisert i bladet BIL nr. 2-2019
Skal det endelig lykkes å få frem en norsk Formel 1-fører? En 15-åring fra Aurskog er nærmere drømmen enn noen har vært tidligere. Men fortsatt er det langt igjen til målet.
Du møtte Dennis Hauger for første gang i bladet Bil høsten 2016. Da hadde han allerede kjørt gokart internasjonalt i en årrekke, først i Mini-klassen og deretter i OK Junior.
Han presterte så bra at han ble fabrikkfører for det italienske CRG-teamet allerede som 12-åring, og Dennis kvitterte for tilliten ved å bli tysk mester i OK Junior i sin debutsesong, og vinne seniorklassen mot langt eldre konkurrenter påfølgende år. I begge tilfeller som tidenes yngste.
På radaren
Talentspeidere er stadig på jakt etter unge utøvere med helt spesielle egenskaper. Høsten 2016, da Dennis fortsatt var 13, ble familien kontaktet av Red Bull som har et profesjonelt opplegg for å fostre opp sin egne førere fra et tidlig stadium.
De trodde han var et år eldre, så samtalene ble lagt på is, men slett ikke glemt, verken av Red Bulls Dr. Helmut Marko som har ansvar for teamets førerutvikling eller av Dennis Hauger. Den første spiren var sådd – kunne Dennis få realisert drømmen om et sete i Formel 1?
22. september 2017 kunne BilNorge.no som første norske media avsløre at Dennis Hauger var tatt opp i Red Bulls Junior Team sammen med tre andre unge talenter, blant annet Jack Doohan, sønn av den femdoble verdensmesteren i Road Racing, australske Mick Doohan.
Til grasrota
– Når jeg ser utenfor Formel 1, er det et lite gap. Det er et par sterke førere i Formel 2 og et par i GP3, men så virker det som det kommer et lite vakuum. Derfor går vi til grasrota og støtter noen unge gokarttalenter, oppga Red Bulls teamsjef Chris Horner som begrunnelse for satsingen på så unge utøvere.
Avtalen Dennis Hauger har inngått med Red Bull strekker seg over fem år og har som mål å klargjøre nordmannen for Formel 1. Underveis vil den østerrikske styrkedrikkprodusenten ta seg av deler av budsjettet mens Dennis går gradene gjennom de ulike Formel-klassene.
En slik mulighet har ingen norsk 15-åring hatt tidligere. Men det er langt fra noen selvfølge at han skal lykkes – Dr. Marko er kjent for å være nådeløs mot dem som ikke lever opp til forventningene.
Opp- og nedturer
I 2018-sesongen debuterte Dennis i britisk Formel 4 for Arden, et team med tette bånd til Red Bull Racing. Han tilbragte timer i Red Bulls avanserte simulator for å lære nye baner.
Allerede fra de første testene viste den unge nordmannen at han mestret overgangen fra gokart meget bra, og han var ofte raskere enn eldre og langt mer rutinerte kolleger. Det samme gjentok seg i løpene hvor han til stadighet kunne innta seierspallen.
Han opparbeidet et nært forhold til sin ingeniør og mekaniker og sugde til seg lærdom. Høstsesongen gikk av ulike årsaker ikke like bra, men Dennis sikret seg til slutt fjerdeplass i mesterskapet og ble med det beste Rookie (debutant).
– Totalt sett må jeg være fornøyd med debutsesongen i formelbil. Jeg var rask når alt fungerte som det skulle, men slet tidvis med en bil som manglet toppfart, noe som fremkom tydelig da vi analyserte data etter løpene, sier han.
Dobbel serie
Dersom Dennis hadde vunnet den britiske serien ville det vært naturlig å avansere til en større klasse, som Formel 3. Men sammen med Red Bull og sin norske manager, Harald Huysman, har Dennis besluttet å kjøre ett år til i Formel 4.
Han er fortsatt bare 15 år, og det fins ikke en fører i Formel 3 som er under 18, så det er fornuftig å ta nok et år i denne debutantklassen som kan sammenlignes med tidligere tiders Formel Ford.
I 2019 skal Dennis kjøre to mesterskap i Formel 4, både det tyske og det italienske. Det betyr til sammen 14 løpshelger med 42 løp.
I tillegg skal han teste 40 dager og trene i avanserte simulatorer hos både Red Bull og sitt nye team – rutinerte Van Amersfoort Racing med base i nederlandske Zeewolde. I sum snakker vi rundt 140 reisedøgn.
Det sier seg selv at et slikt program er uforenlig med skolegang, så etter endt ungdomsskole til våren er Dennis racerfører på fulltid.
Toppidrett
En drømmesituasjon tenker du kanskje, men her må det jobbes steinhardt. Det er nemlig ikke nok å være en god sjåfør. Dennis er også en toppidrettsutøver som legger ned masse tid i treningsstudio med fokus på kjernemuskulatur, krefter i armer, nakke og rygg samt utholdenhet.
Treningsprogrammet har han fått utviklet av Fredrik Brenna-Lund som har ansvar for de unge utøverne i Team Norway der Dennis allerede har vært med i flere år.
Red Bull er selvsagt enige i avgjørelsen om et år til i Formel 4 og bidrar økonomisk, men siden Dennis ønsker å kjøre to serier, må han står for en vesentlig del av budsjettet selv. En del sponsorer er allerede på plass, men familien gjør nå en innsats for å skaffe de resterende.
Om Dennis fortsatt skal være en del av Red Bulls Junior Team må han oppnå svært gode resultater i årets sesong, og helst vinne minst en av seriene. Om han lykkes med det står det med stor sannsynlighet en nordmann på startstreken i Formel 3 neste sesong.
Det hviler et tungt ansvar på Dennis Hauger unge skuldre, men jeg vet ikke om en 15-åring som er bedre rustet til å tåle presset enn ham.
Sesongstart i helgen
Det er på Oschersleben utenfor Berlin at det tyske mesterskapet i Formel 4 starter kommende helg. Der stiller Dennis Hauger til start for sitt team Van Amersfoort Racing, og allerede neste helg starter det italienske Formel 4-mesterskapet på Vallelunga utenfor Roma.
– Jeg gleder meg til å komme i gang med sesongen. Det blir en innholdsrik sesong med hele 42 løp over 14 helger i to forskjellige mesterskap. Målet å kjempe om mesterskapstittelen i begge mesterskap, sier Dennis Hauger.
Dennis Hauger er en av kun ni førere som er tilknyttet Red Bull Junior Team, som er juniorlaget til energidrikkprodusenten som har to team i Formel 1. I tillegg er Dennis med i Team Norway, landslaget til Norges Bilsportforbund.
– Teamet og jeg har gjennomført mange tester i vinter, og de har gått bra. Jeg har fått en veldig god dialog med teamet, og har forberedt meg godt. Det viktige for meg fremover er å ha fokus på mine arbeidsoppgaver, så tror jeg dette skal bli en god sesong. Takket være gode samarbeidspartnere får jeg kjørt ekstremt mye bil i år, og det er viktig for å lykkes.
Totalt 18 førere er påmeldt i det tyske Formel 4-mesterskapet, som kjører sine fleste løp sammen med ADAC GT Masters. I tillegg skal Dennis Hauger og konkurrentene varme opp for Formel 1 på Hockenheim i juli. Løpene kan følges på www.adac-motorsport.de
I det italienske Formel 4-mesterskapet er 37 førere påmeldt, og løpene kan følges på www.f4championship.com
Dato: | Bane: | Land: |
3-5/5 | Vallelunga | Italia |
17-19/5 | Misano | Italia |
5-7/7 | Hungaroring | Ungarn |
12-14/7 | Red Bull Ring | Østerrike |
30/8-1/9 | Imola | Italia |
4-6/10 | Monza | Italia |
18-20/10 | Mugello | Italia |
Dato: | Bane: | Land: |
26-28/4 | Oschersleben | Tyskland |
7-9/6 | Red Bull Ring | Østerrike |
26-28/7 | Hockenheim (F1 løp) | Tyskland |
9-11/8 | Zandvoort | Nederland |
16-18/8 | Nürburgring | Tyskland |
13-15/9 | Hockenheim | Tyskland |
27-29/9 | Sachsenring | Tyskland |