Hyundai Ioniq EV: Hyundai oppgraderer Ioniq - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
8 bilder i galleri
Hyundai oppgraderer Ioniq
Hyundai har i dag sendt ut de første bildene av en oppgradert Ioniq. De viktigste endringene er økt rekkevidde og nytt sikkerhetsutstyr.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Ioniq var vel første bilmodell som ble levert med tre miljøvennlige drivlinjer fra første stund – hybrid, ladbar hybrid og ren elbil. Og det er uten sammenligning sistnevnte som har oppnådd størst suksess i Norge.

Av 1282 nye Ioniq registrert hittil i år utgjør ifølge OFV elbilen 91,7 prosent, mens de siste 106 bilene er ladbare hybrider. Den vanlige hybriden glimrer med sitt fravær på statistikken, og den vil også bli borte i Norge fra dette modellskiftet.

- Norske kunder har særlig lagt sin elsk på Ioniq electric, og bilen har hele veien solgt svært godt. I år er modellen en av Norges aller mest solgte biler, og vi er stolte over å ha levert tusenvis av Ioniq til fornøyde kunder. Nå ser vi frem til fortsettelsen, og tror oppgraderingene vi får på den nye utgaven blir svært godt mottatt i markedet, sier Produkt- og PR-sjef Øyvind L. Knudsen i Hyundai Motor Norway.

Nye Ioniq får enda flere SmartSense™-sikkerhetsfunksjoner, tilkoblede tjenester og appstyring med Blue Link®, så vel som designendringer både inn- og utvendig.

Det nye designet inkluderer blant annet en kraftig endret front med ny grill, full LED-lykter og ny LED-signatur både i front og hekk.

Innvendig får bilen et helt nytt dashbord, som blant annet gir plass til en større infotainment-enhet på 10,25'' med nytt brukergrensesnitt. En annen nyhet er ambient lighting i kupeen, som gir et stilig og moderne tilsnitt.

Ioniq electric-kunder vil også kunne glede seg over at batteripakken økes fra 28 kWt til 38,3 kWt. Det betyr en forbedring på 36 prosent, og nye Ioniq får en rekkevidde på solide 294 kilometer etter den realistiske WLTP-syklusen.

- Ioniq er en av få elbiler til en fornuftig pris som gir plass til hele familien, og med kraftig oppgradering av batteripakken tror vi denne bilen vil passe ypperlig for enda flere nordmenn. Etter nesten tre år i salg er Ioniq electric fortsatt markedets mest effektive elbil, så vi forventer gode opplevelser, også når det kommer til rekkevidde, for våre kunder, sier Knudsen i Hyundai.

Bilen får også oppgradert lading, når ombordladerens kapasitet økes fra 6,6 kW til 7,2 kW. Dermed kan man lade hurtigere hjemme.

På en 100 kW-hurtigladestasjon vil man kunne lade opp batteripakken fra 0 til 80 prosent på 54 minutter. Nykommeren får også økt antallet hestekrefter fra 120 til 136. Dreiemomentet er 295 Nm som i dag.

Den ladbare hybriden, Ioniq plug-in vil som tidligere leveres med et batteri på 8,9 kWt, og bilen får en systemeffekt på 141 hestekrefter. Ren elektrisk rekkevidde er 52 kilometer etter WLTP-syklusen.

- I Norge velger vi fremover å kun satse ladbart. Det betyr at vi velger bort Ioniq hybrid, og har fullt fokus på elbil og ladbar hybrid. I Hyundai har vi miljø i førersetet, og biler med ladeplugg står nå for over 90 prosent av salget vårt, sier Knudsen i Hyundai.

De oppgraderte modellene blir tilgjengelige i Norge høsten 2019. Priser er foreløpig ikke klare.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: