Porsche 911: Den måtte jo bare realiseres - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
14 bilder i galleri
Den måtte jo bare realiseres
Nå avslører Porsche en dårlig skjult hemmelighet – deres nydelige Speedster settes i produksjon.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Porsche 911 Speedster dukket første gang opp i forbindelse 70-årsfeiringen i fjor. Kollega Jon Winding-Sørensen så nærmere på den i Paris sist høst – du kan lese hans meninger om bilen her

Nå er den en realitet, men du skal være rask på labben om du vil sikre seg et av de 1948 eksemplarene som skal bygges. Og dersom du leser de to omtalene vi har linket til her, så vet du antagelig det meste som er verd å vite om bilen.

Som at den har benyttet 911 R og 911 GT3 som «donorbiler». At den har en fireliters selvpustende boxer sekser i hekken som er god for 510 hestekrefter. For å tilfredsstille puristene har den sekstrinns manuell girkasse. Det får du ikke i en standard 911 i dag.

Inspirasjonskilden er «bestefaren» til alle Porsches sportsbiler, 356 «No. 1» Roadster fra 1948. Modellen knyttes sammen gjennom det magiske tallet 1948 – antallet som skal bygges av 911 Speedster ved Porsche-anlegget i Zuffenhausen fra midten av 2019.

Den mest spesielle detaljen på 911 Speedster finner vi bak setene – den såkalte «double bubble» som har gått igjen siden 911 Speedster fra 1988.

Ifølge Porsche er dette den største og mest komplekse komponenten de hittil har produsert i ett stykke karbonfiberforsterket plast.

Puklene skjuler automatiske sikkerhetsbøyler som spretter opp om faren for en velteulykke skulle oppstå. Det er også under det samme dekslet du oppbevarer den enkle kalesjen som kan være praktisk når du overraskes av en kraftig byge mens du er på tur.

Selv om vi ikke får noen bilder av kalesjen, så får vi ta Porsches ord for at den er anvendelig til bruk i hverdagen – ikke bare når bilen står parkert som vi opprinnelig trodde. Men særlig stor takhøyde er det neppe når den er i bruk.

Sort dominerer i interiøret, i en kombinasjon av skinn og karbonfiber. Senterpanelene i setene er kledd med perforert skinn, dørpanelene er lette med stropper i stedet for håndtak, det er i det hele tatt gjort en rekke grep for å holde vekten lavest mulig.

I Tyskland har 911 Speedster en startpris på 269.274 euro inkludert moms. Men så vil du vel ha med en Heritage Design-pakke – når du først anskaffer et klenodium som dette?

Pakken har en prislapp på 21.634 euro og inkluderer elementer som skal få tankene tilbake til 1950- og 60-tallet med interiørfargene sort og cognac med «gull»-detaljer, samt hvite detaljer i kombinasjon med GT Silver metallic lakk eksteriørt.

Om du vil ta den helt ut kan du også velge ditt eget tosifrede tall til dekaler på panser og dører. Litt harry kanskje?

Men når du første er på shopping så vil du sikkert benytte anledningen til å sikre seg en av de eksklusive Porsche Design «911 Speedster kronografene» som kun selges sammen med bilen. Med en prislapp på €9.950 blir jo en slik peanuts i den store sammenhengen.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: