Mercedes-AMG E 53 4matic stasjonsvogn
Foto: Øystein Byberg
Mercedes-AMG E 53 4matic stasjonsvogn
Foto: Øystein Byberg
Mercedes-AMG E 53 4matic stasjonsvogn
Foto: Øystein Byberg
Mercedes-AMG E 53 4matic stasjonsvogn
Foto: Øystein Byberg
Mercedes-AMG E 53 4matic stasjonsvogn
Foto: Øystein Byberg
Mercedes-AMG E 53 4matic stasjonsvogn
Foto: Øystein Byberg
Mercedes-AMG E 53 4matic stasjonsvogn
Foto: Øystein Byberg
Mercedes-AMG E 53 4matic stasjonsvogn
Foto: Øystein Byberg
Mercedes-AMG E 53 4matic stasjonsvogn
Foto: Øystein Byberg
Mercedes-AMG E 53 4matic stasjonsvogn
Foto: Øystein Byberg
Mercedes-AMG E 53 4matic stasjonsvogn
Foto: Øystein Byberg
Mercedes-AMG E 53 4matic stasjonsvogn
Foto: Øystein Byberg
Mercedes-AMG E 53 4matic stasjonsvogn
Foto: Øystein Byberg
Mercedes-AMG E 53 4matic stasjonsvogn
Foto: Øystein Byberg
Mercedes-AMG E 53 4matic stasjonsvogn
Foto: Øystein Byberg

Det ultimate kompromisset

AMG. De tre bokstavene, i den rekkefølgen, skaper forventninger og glede for et bilfilt hjerte. Jeg har aldri blitt skuffet før, og skulle heller ikke bli det nå, selv om det ikke var den aller råeste modellen som skulle testes.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i bladet BIL nr. 3-2019

E 53 heter det nye vidunderet fra AMG. E 43 er en saga blott, nå er det en «hybrid» som er greia. Ja, den kategoriseres som det, selv om det er en stor bensinmotor som ligger i bunnen. Det er rene miljøbilen.

V6-motoren fra E 43 er kastet ut til fordel for en rekke-sekser.

0-100 på 4,5 sekunder
I E 53 finner du et 48 V-system som gir mer elektrisk energi tilgjengelig. I tillegg til de 435 hestene bensinmotoren yter, får du i løpet av en kort periode, på grunn av EQ Boost-funksjonen, 20 ekstra hester.

Viktigere er det at du får 250 Nm ekstra dreiemoment, i tillegg til de opprinnelige 520 Nm, uten forsinkelse. Det gir en relativt heftig opplevelse.

Selve sprintøvelsen 0-100 km/t tar bare 4,5 sekunder, i en bil som veier nesten to tonn, men det er all kraften du har tilgjengelig til enhver tid som gir deg mest glede.

Jeg har tidligere kjørt fire-dørs coupé-utgaven av AMG GT med samme motor og blitt positivt overrasket over hvor mye denne motoren gir både effekt- og lydmessig.

Den er naturligvis ikke like spinnvill som en E 63 S med 612 hk hentet fra en V8-er, men et utmerket kompromiss for deg som vil ha både familie- og sportsbil, men som ikke vil legge to millioner i potten for å kjøpe bil.

Beste godlyd
AMG må har verdens beste lydingeniører. (Nesten) ingen lager like mye godlyd som dem. Det skal putre og smelle fra eksosanlegget. For å få den fineste lyden i E 53 må du velge det sportsligste oppsettet og finne noen tunneler som gir den rette resonansen. Litt barnslig, men gøy.

I det daglige kan du like gjerne sette bilen i komfortmodus. Da blir den ikke stort stivere enn en hvilken som helst annen bil med sportsunderstell.

E 53 er utstyrt med en glimrende, kjapp ni trinns AMG SPEEDSHIFT TCT automatkasse og AMG Performance 4MATIC+. Det sistnevnte innebærer blant annet permanent firehjulsdrift med full kontroll på fordelingen av dreiemomentet.

270 km/t
Dette er bilen for deg som har «hytte» i Nice eller Barcelona, som heller vil fly lavt enn høyt. Nå er det en gang slik at Autobahn ikke lenger er hva det var. Finner du en strekning uten veiarbeider, med fri fart og lite trafikk, er du heldig. Da er det bare å strekke ut i E53.

Toppfarten er på tysk maner som vanlig begrenset til 250 km/t, men du har også mulighet for å få bilen levert med en toppfart på 270 km/t dersom man krysser av for «Driver’s package». Det er ikke minst viktig hjemme i Tyskland, hvor venstrefilen på motorveien blir favoritten.

Ikke akkurat taxi
De praktiske egenskapene ved E 53 skal jeg ikke dvele særlig ved. Ja, det er en praktisk bil med et svært bagasjerom på 640 liter, bakseteplass en taxi verdig og med en mulig hengervekt på 2,1 tonn.

Det er det som er det fine med E 53, at den både er en utmerket familiefrakter og «sportsbil» i ett.

Kupeen er ikke helt «drosje». Vi tenker på de solide AMG sportsstolene hvor du sitter skrudd fast.

Bilen som fraktet deg fra fest sist hadde heller neppe røde setebelter og et brannslukkingsapparat kledelig plassert foran førersetet.

Røde kontrastsømmer i setene, på dørene og dashbordet røper også at dette ikke er en helt vanlig Mercedes.

Trenger man egentlig noe stereoanlegg i en AMG-modell, eller radio for den saks skyld? Hadde det vært en E 63 s kunne jeg med hånden på hjertet sagt at lyden du trenger kommer fra motorrommet. I lillebror tror jeg at jeg ville ha investert kronene i godlyd fra høyttalerne også. Et skikkelig Burmester-anlegg, slik testbilen er utstyrt med, er ikke feil.

Fra 1,2 millioner
Direkte rimelig er ikke AMG E 53. Startprisen er på 1.157.900 kroner, mens vår testbil kommer på 1.471.100 blanke kroner, men det er nærmest en tilbudspris i forhold til E 63 S, som koster 688.000 kroner ekstra.

Det som for alvor drar opp prisen er Premium Plus-pakken til 91.000 kroner, som inneholder mye snadder, som widescreen cockpit, Burmester-anlegg, panaroma-tak, blindsonevarsling, multibeam LED-lys, parkeringspakke osv. Dette er utstyr som skal være på plass i en slik bil.

Diskret sportsbil
Hvis diskresjon er en dyd kan E 53 være svaret. Da velger du en bil i samme farge som importørens favorittfarge, lys sølvgrå. Det eneste som røper at denne bilen ikke hører hjemme i taxifila er de fire enderørene, emblemer på forskjermer og bakluke. Og lyden naturligvis. Her er det ingen forstyrrende dieselknatring. Det kunne vært en E 200 med AMG-styling.

Hvis jeg skulle krysset et kontinent i morgen, hadde E 53 stått høyt på ønskelisten. Det er en milsluker av rang og en bil man ikke blir sliten av å kjøre. Det er bilen for de bredeste smilene.

Hvis dette er Mercedes’ «elektrifiserte» fremtid ser jeg lyst på livet.


LIKER:

  • Allsidigheten, sportsbil og familiebil i ett
  • Sikkerhetsutstyret
  • Diskresjonen

LIKER IKKE:

  • Lyden kunne vært enda råere i normaloppsettet
Mercedes-AMG E 53 4matic stasjonsvogn

Pris

Fra kr 1.157.900

Testbil

kr 1.471.100

Motor

2999 ccm R6 bensin

Effekt

435 hk/520 Nm (+ 22 hk/250 Nm med EQ Boost)

Drivlinje

9A, firehjulsdrift

Aks. 0-100

4,5 sek

Toppfart

250 km/t (270 km/t med «Driver’s package»)

Forbruk

0,87 l/mil

CO2

200 g/km

NOx

13,6

Dimensjoner

499/185/148 cm (L/B/H)

Bagasjerom

640-1820 liter

Tilhengervekt

2100 kg

Powered by Labrador CMS