-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Kick-ass-Citroën på Start-up-messe
Stol på Citroën når det gjelder å være annerledes. Nå stiller de på Europas kuleste innovasjonsmesse med årets kuleste (så langt i hvert fall) konseptbil.
For en utrolig forskjell på Citroëns iskalde, industri/produkt-design konsept, AMI One som de viste i Geneve.
Klinisk, politisk korrekt, et slags supplement til kollektiv transport.
Og gjennomført clean, ned til minste detalj.
Se på denne her. Hva skal vi kalle den – ville vestens buggy 2020? Bare de enorme hjulene – 30 tommere – med karosseriet som nesten er hengt opp mellom dem er jo referanser gode nok. Se på det hele gjennom noen sotede briller og maskinen kunne godt deltatt i en dystopisk fremtidsfilm med røtter i Hoppalong Cassidy.
Ingen kan boltre seg på denne konseptbilbanen, slik som Citroën kan. Jeg er sikker på at Volkswagen syntes de var vannvittig gærne da de Geneve-presenterte sin ID som en copy paste av 60-tallet Beach Buggier.
Dette, derimot, dette er gæærnt.
Hadde du vært designstudent og viste dette prosjektet til diplomen din hadde du tatt en kjempesjanse. De fleste head hunterne hadde strøket deg av listen med en gang, men dersom du var så heldig at en av dem som virkelig kan lese konseptet inne i konseptet hadde kommet og besøkt skolen din, hadde du garantert fått et tilbud du ikke kunne si nei til.
Og antakelig blitt kjempefrustrert, for i virkeligheten hadde du opplevd «juryer» som hadde flatet ned alle dine spinnville forslag etter dette.
Se på dekkene som er spesialbygget av Goodyear og skjermene og lysene foran som er utformet som stag som ser ut som de holder skjermene på plass. Se de samme lysene i hekken, bare at der er de røde.
Se på hekken som avsluttes som en vinge, se på alle finnene som dukker opp overalt (noen inneholder lidar) og let etter alle de transparente åpningen overalt (noen kamuflert av den blå fargen) som lar folk om bord se landskap og himmel, og også veien som fyker forbi under dem eller lar dem følge med på hvordan opphengningen danser.
For en herlig kontrast til alle disse kvasi-luksus-såpestykkene med og uten aero-pretensjoner som vi har sett i det siste. Her er det ikke mye som smaker av track-day og nulltilhundre på under tre.
Interiøret er like sprøtt. Ikke et sete er likt med de andre – det eneste som er forholdsvis konvensjonelt er førersetet der formålet åpenbart er å holde deg ganske vertikal og forholdsvis oppmerksom.
Hvorfor syns jeg det hele har litt helikopterpreg? Fordi det er så lite dashbord kanskje? Det eneste er et lysende rør i midten som er din medbragte AI assistent. Eller fordi du kan sitte og se skrått ned foran deg?
Men lenestolen for passasjeren har jeg ikke sett i noe helikopter, heller ikke baksetet som er en slags divan den elastiske bånd hjelper på komforten. Det hele er dekket av et 3D-mesh i franske tricolor-farger.
Ratt og pedaler forsvinner fordi det selvfølgelig er mye autonomi her. Men mer interessant er materialene.
Rattet i en plast som ser ut som marmor og hva karosseriet er bygget av aner jeg ikke. Det ser jo ut som glass, eller i hvert fall noe glassaktig.
De som beskriver prosjektet har boltret seg litt med det mekaniske også. Progressiv Hydraulisk fjæring skal gi deg helt flat transport der hjul og skjermer dumper opp og ned men stua holdes i ro. Et aktivt system som leser veien foran deg.
Og i felgene finner du nye porøst, svampaktig som skal være med på å senke hjulstøyen betraktelig. Høyden på disse dekkene kan forresten ikke være mer enn fem prosent?
Citroën har oppgitt noen tekniske data også, men det er selvfølgelig «tenk på et tall». 100 kWh batteri, 340 kW drivlinje med firehjulsdrift, 800 km rekkevidde og 20 minutters induksjon-kvikklading for 600 km. Hvorfor i all verden de gidder å presisere at dette er WLTP-mål begriper jeg ikke.
Det som er mer vesentlig er at bilen står der på VivaTech fra i morgen og til søndag.
Og la oss ikke glemme at den av en eller annen grunn er døpt 19_19.
Like sprøtt som resten av den forfriskende bilen.