Høy takt hos Ionity

Om få måneder skal Porsche lansere Taycan. Da er det viktig at flest mulig hurtigladere er på plass.

Publisert Sist oppdatert

De tyske bilprodusentene, Porsche og Audi fra VW gruppen, samt Daimler og Ford eier i fellesskap Ionity – ett av selskapene som er i ferd med å bygge ut et nettverk av hurtigladestasjoner i Europa.

Nå har de nettopp åpnet sitt High Power Charging Point (HPC) nummer 100. Det nye ladepunktet ligger langs i Rygge i Østfold og består av seks ladepunkt, hver med en kapasitet på 350 kW.

Også strekningen Oslo-Stavanger skal dekkes med hurtigladere.

Det er planlagt ytterligere seks ladepunkter, og dersom behovet melder seg kan det bygges ut videre til 18 punkter.

– Dette er en ny milepæl for Ionity. Rygge ligger ideelt plassert for en reise langs E6 fra Oslo til Gøteborg, og videre mot Malmø, København og Hamburg, sier Dr. Marcus Groll, toppsjef for Ionity.

Siste generasjon ultra-raske ladestasjoner som leverer 350 kW er for øyeblikket det ypperste med hensyn til hurtiglading. Avhengig av kapasiteten til bilens batteri og ladesystem kan denne løsningen gi vesentlig kortere ladetid.

I tillegg til de 100 HPC-stasjonene er ytterligere 51 under bygging. I Tyskland er det i dag installert 24 stasjoner med minst fire ladepunkter hver. Ytterligere 11 er planlagt.

På Europa-basis skal det innen 2020 være 400 operative stasjoner, og for 95 prosent av disse er kontrakter allerede signert med lokale aktører.

Porsche Taycan får sin verdensdebut i september og er på plass i markedet innen årets utgang. Den avanserte elbilen får en rekkevidde på 500 kilometer (etter NEDC) og er i stand til å motta strøm nok til 100 kilometers kjøring i løpet av fire minutter.

Ifølge Porsche har over 20.000 personer betalt inn depositum for å være blant de første som får tilgang til bilen. En vesentlig andel av disse er norske.

Powered by Labrador CMS