Subaru XV og Forester e-Boxer

Subaru XV og Forester e-Boxer

Subaru XV og Forester e-Boxer

Subaru XV og Forester e-Boxer

Subaru Forester e-Boxer

Subaru Forester e-Boxer

Subaru Forester e-Boxer

Subaru Forester e-Boxer

Subaru Forester e-Boxer

Subaru Forester e-Boxer

Subaru Forester e-Boxer

Subaru Forester e-Boxer

Subaru Forester e-Boxer

Subaru Forester e-Boxer

Subaru Forester e-Boxer

Subaru Forester e-Boxer

Subaru Forester e-Boxer

Subaru Forester e-Boxer

Subaru Forester e-Boxer

Subaru Forester e-Boxer

Subaru Forester e-Boxer

Subaru Forester e-Boxer

Subaru Forester e-Boxer

Subaru Forester e-Boxer

Subaru Forester e-Boxer

Subaru Forester e-Boxer

Subaru Forester e-Boxer

Subaru Forester e-Boxer

Subaru Forester e-Boxer

Subaru Forester e-Boxer

Subaru XV e-Boxer

Subaru XV e-Boxer

Subaru XV e-Boxer

Subaru XV e-Boxer

Subaru XV e-Boxer

Subaru XV e-Boxer

Subaru XV e-Boxer

Subaru XV e-Boxer

Subaru XV e-Boxer

Subaru XV e-Boxer

Subaru XV e-Boxer

Subaru XV e-Boxer

Subaru XV e-Boxer

Subaru XV e-Boxer

Subaru XV e-Boxer

Subaru XV e-Boxer

Subaru XV e-Boxer

Subaru XV e-Boxer

Subaru XV og Forester e-Boxer satt på prøve

Endelig kan også Subaru by på hybrider, vel og merke uten ledning. Her er våre førsteinntrykk etter å ha kjørt XV og Forester e-Boxer under krevende forhold, på bane og i offroadløypa.

Publisert Sist oppdatert

Den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves, heter det. Subaru-importøren og -kundene stiller i en særklasse. Mens elbiler og ladbare hybrider har tatt store deler av markedet, har Subaru slitt med lite avgiftsvennlige motorer.

I november kommer bilene som igjen kan føre Subaru oppover på registeringsstatistikken til Norge. Det dreier seg om hybridversjoner av SUV-en XV og den høyreiste stasjonsvogna Forester.

Disse modellene har i praksis vært ute av markedet siden tidlig høsten 2018. For øyeblikket har Subaru bare én modell tilgjengelig; Outback.

Vi har ikke foretatt noen fullstendig prøvekjøring av de to nye bilene, men vi har likevel opplevd noen av de ekstreme kvalitetene bilene står for, på ÖAMTC Teesdorf rett utenfor Wien i Østerrike.

Der har vi kjørt bilene gjennom krevende offroadløyper og gjennom dynamiske øvelser på bane. I tillegg har vi testet ut sikkerhetssystemene.

Selv om begge bilene er bygget på en helt ny plattform, er de til forveksling lik utgående modeller.

Interiør
Interiøret i 2020-modellen har fått en oppgradering fra 2019-modellen, samtidig har plassforholdene blitt noe bedre ved at akselavstanden er øket med tre centimeter. Denne plassen kommer baksetepassasjerene til gode. Bredden på bilen har dessuten økt med 2 cm, noe som gir bedre plass på første rad.

Til tross for at Subaru-modellene nå har fått på plass batterier, er plassen i bagasjerommet som før. Samtidig har innlastningsbredden blitt bedre. Nå kan for eksempel en golfbag lastes inn på tvers.

Motor / drivverk
Både XV og Forester er bygget på en helt ny plattform, noe som gjør elektrifisering mulig. Faktisk vil det komme en elbil fra Subaru, en bil som de utvikler i samarbeid med Toyota. Når denne kommer er enda ikke avklart.

E-boxer-hybridene har en 2-liters boxer bensinmotor som grunnlag. Denne yter 150 hk. I tillegg kan en liten elektrisk motor gi kraft til drivlinjen alene, eller i kombinasjon med bensinmotoren.

Bilene er kjappere enn før. Det er spesielt ut fra startblokken hybriden gjør det skarpere enn utgående modell.

Hva skiller dem fra andre modeller i klassen?
Den største fordelen Subaru-modellene har er offroad fremkommelighet. Som før er Subaru-ene utstyrt med symmetrisk firehjulstrekk som fungerer særdeles bra. Kombinert med en bakkeklaring på hele 22 cm gjør dette bilene til enere utenfor allmenn vei.

Offroadløypen vi kjørte XV og Forester gjennom er drøyere enn det 99 % av Subaru-eierne vi utsette bilene sine for.

Vi kjørte gjennom det som kunne minne om elveleier, opp og ned bratte bakker og over store steiner, uten problemer.

Under ekstra krevende forhold benyttet vi Subarus X-Mode-funksjon, som gir bilen ekstra moment fra stillestående. Du tar deg effektiv over hindre.

Hvordan er den å kjøre?
Offroad-egenskapene har vi allerede vært inne på. I de dynamiske øvelsene gikk vi rett fra den nye Forester til utgående modell, og tilbake til 2020-modellen.

Forskjellene er tydelige. Nykommeren takler frekk kjøring, som råkjøring gjennom svinger, på en mer overbevisende måte. Den er stivere, men samtidig komfortabel.

I det hele tatt er Forester og XV biler hvor komfort er prioritert på bekostning av sportslighet. Den trinnløse CVT girkassen bygger opp under dette inntrykket.

Sikkerhetsnivået er høyt. Subaru opererer med det de kaller EyeSight, som inkluderer de fleste sikkerhetssystemene som er tilgjengelig på markedet, inkludert autobrems både forover og bakover, filskiftevarsling, blindsonevarsling osv.

En av nyhetene er noe Subaru kaller Driver Monitoring System, hvor et kamera overvåker førerens seteområde. Hvis for eksempel føreren er i ferd med å sovne, vil bilen stoppe av seg selv.

Hvem passer den for?
Subaru har noen av landets eldste kjøpere. Mens Forester har et relativt traust design, bør XV kunne appellere til en bredere kundegruppe.

Subaru retter seg gjerne mot dem som kjører under røffere forhold enn de fleste. Mange av kundene er gjengangere og vil aldri kjøpe noe annet. Har du en krevende hyttevei er alt med Subaru-logo fornuftige valg.

Konkurrenter?
De mest opplagte konkurrentene er bestselgerne Toyota RAV4 og Mitsubishi Outlander, som henholdsvis såkalt selvladende og ladbar hybrid. Men også Mazda CX-5 og Honda CR-V er opplagte konkurrenter, sammen med Volkswagen Tiguan.

Dette liker vi:

  • Fremkommeligheten med stor F.
  • Høyt sikkerhetsnivå med blant annet EyeSight
  • Renommé

Dette liker vi ikke:

  • Fortsatt noe høye utslipp i forhold til konkurrentene
  • Litt «gubbete» design på Forester
  • CVT-kassen kan oppleves som masete under belastning

Bilene vi kjørte er såkalte pre-produksjonsmodeller, og derfor er ikke alle data tilgjengelige.

FAKTA Subaru XV e-Boxer

Motor:

2,0 l. 4-syl. bensinmotor + elmotor

Effekt:

110 kW (150 hk) + 13,5 kW

Dreiemoment:

194 Nm v/4.000 o/min.

Mål LxBxH:

447 x 180 x 160 cm

Akselavstand:

267 cm

Bakkeklaring:

220 mm

Maks hengervekt:

1270 kg

Bagasjerom:

345 liter

Pris fra:

kr. 449.800

FAKTA Subaru Forester e-Boxer

Motor:

2,0 l. 4-syl. bensinmotor + elmotor

Effekt:

110 kW (150 hk) + 13,5 kW

Dreiemoment:

194 Nm v/4.000 o/min.

Mål LxBxH:

463 x 182 x 173 cm

Akselavstand:

267 cm

Bakkeklaring:

220 mm

Egenvekt m/fører:

1650 kg

Maks hengervekt:

1870 kg

CO2:

150 g/km (foreløpige tall)

Pris fra:

kr.509.800

Powered by Labrador CMS