Renault Zoe: Her er nye Zoe - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
39 bilder i galleri
Her er nye Zoe
Renault har i dag offentliggjort nye Zoe som er klar for markedet allerede i september.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Vi viste spionbilder av bilen og avslørte en del detaljer før helgen, men i dag er «nye Zoe» offentlig samtidig som vi får flere detaljer om de tekniske løsningene.

Du skal se godt etter for å oppdage at dette er en ny modell, for utseendet er til forveksling likt på den eksisterende modellen som er Renaults suverene bestselger i Norge. De viktigste nyhetene er heller ikke de du ser, men de som ligger skjult under skallet.

Viktigst for mange er nok den utvidede rekkevidden – nye Zoe får en batterikapasitet på 52 kWt som skal gi en rekkevidde etter den nye WLTP målemetoden på inntil 390 kilometer. Den får også raskere ladefart enn forgjengeren, inntil 22 kW med AC og 50 kW med DC.

En unik ladekabel som følger med gjør det enkelt å lade bilen i både IT- og TN-nettverk, noe som bød på utfordringer med forgjengeren. For hjemmelading har bilen både standard Schuko- (2,1 kW) og Type 2-kontakt (3,6 kW).

Motoren har fått økt effekten til 135 hk (fra 108) mens maks dreiemoment er 245 Newtonmeter. En toppfart på 140 km/t er mer enn nok for å utfordre norske fartsgrenser.

Blant elektroniske hjelpemidler i nye Zoe inngår blant annet følgende:

  • Trafikkskiltgjenkjenning
  • Automatisk dimming av fjernlys
  • Blindsonevarsling
  • Bakkestartassistenten Auto-Hold
  • Automatisk nød-bremsing
  • Filskiftevarsler og filholderassistent
  • «Handsfree» parkering
  • Parkeringssensorer foran, bak og på sidene
  • Automatisk parkeringsbrems

LED hovedlykter sørger for at du ser langt bedre i mørket sammenlignet med forgjengerens halogenlykter.

Nye ZOE har, i tillegg til en ny elektronisk girspak, e-shifter, en ny kjøremodus som gjør at føreren nesten ikke trenger å bruke bremsepedalen.

Når B-modus er aktivert, reduseres farten betydelig raskere når føreren slipper gasspedalen. B-modus gjør det lettere å kjøre, spesielt i bytrafikk eller saktegående trafikk.

Interiøret er ifølge Renault helt nytt, og både instrumentpanel og dashbord har fått ny design for bedre komfort. En ny detalj Renault fremhever er det 10 tommer store førerdisplayet som leveres helt fra det laveste utstyrsnivået.

En 9,3 tommer stor berøringsskjerm på midtkonsollen gir tilgang til alle navigasjons- og underholdningstjenestene. Her kan man betjene de ulike førerassistentsystemene, tilpasse fargene på førerdisplayet og gjøre andre endringer i innstillingene for bilen.

Systemet Renault EASY LINK er utvidet med spesielle elbilfunksjoner som f.eks. å finne ut om det er ledige ladestasjoner i nærheten. Du kan også koble til smarttelefonen og få opp apper på skjermen ved hjelp av Apple CarPlay og Android Auto.

Andre nyheter på den oppgraderte modellen er varme i rattet, samt induksjonslading for mobiltelefoner.

Prisene er foreløpig ikke fastlagt, men det skjer nok ganske snart, for bilen er leveringsklar allerede fra september. Om det blir for lenge å vente, så kjører Renault en kampanje med attraktiv pris på utgående modell for dem som klarer seg med rundt 300 kilometer rekkevidde. 

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: