Mercedes-Benz GLA
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Mercedes-Benz GLA
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Mercedes-Benz GLA
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Mercedes-Benz GLA
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Mercedes-Benz GLA
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Mercedes-Benz GLA
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Mercedes-Benz GLA
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Mercedes-Benz GLA
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Mercedes-Benz GLA
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Mercedes-Benz GLA
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Mercedes-Benz GLA
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Mercedes-Benz GLA
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Mercedes-Benz GLA
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Mercedes-Benz GLA
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Mercedes-Benz GLA
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Mercedes-Benz GLA
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Mercedes-Benz GLA
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Mercedes-Benz GLA
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Mercedes-Benz GLA
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Mercedes-Benz GLA
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Mercedes-Benz GLA
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Mercedes-Benz GLA
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Mercedes-Benz GLA
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Mercedes-Benz GLA
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Mercedes-Benz GLA
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Mercedes-Benz GLA
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©

Nok en kompakt Mercedes

Vi får stadig stifte bekjentskap med nye Mercedes-varianter, men dette er en kjenning, som snart skal gjennom et generasjonsskifte.

Publisert Sist oppdatert

Jeg har mistet oversikten på hvor mange modeller som bygges på MFA-plattformen, men ifølge Mercedes utgjør disse rundt 25 prosent av totalsalget. Det dukker stadig opp nye tilskudd til familien, foreløpig sist ut er vel A-Klasse sedan og 7-seteren GLB.

Men bilen på bildene er ikke et nytt tilskudd – kompakt-SUV-en GLA debuterte på Genève-utstillingen i 2014 og er en populær modell i Norge. Her er det ifølge OFV registrert nesten 3000 nye GLA gjennom årene, hvorav drøyt halvparten de to første årene.

Dagens modell er mer å regne som en høyreist A-Klasse enn som en SUV, men dette ser ut til å endre seg i forbindelse med generasjonsskiftet. Modellen på bildene har høyere bakkeklaring, om enn ikke på langt nær så høy som nylig lanserte GLB.

Neste generasjon GLA får et helt nytt designuttrykk enn dagens modell som jo bærer preg av å trekke på årene. Testmodellen er utstyrt med 19-tommers felger i helt ny design.

I motsetning til høyreiste GLB har neste generasjon GLA mer dynamiske former og et tak som skrår tydelig i bakkant.

Du får neppe se bilen umaskert før ved disse tider neste år, slik at den kommer på markedet som 2021-modell.

Regn med et godt utvalg av bensin- og dieselmotorer, og se ikke bort fra at den også kommer som ren elbil. Det er allerede kjent at GLB kommer i elutgave som EQB.

Mest typiske konkurrenter til GLA er Audi Q3, BMW X1 og Volvo XC40, og du ser av tabellen under hvor GLA kommer til kort i forhold til disse – primært i høyde og innvendig plass, inkludert bagasjerom.

GLA og konkurrentene:

Modell

Lengde

Bredde

Høyde

Akselavst.

Bagasje

Audi Q3

448

184

158

268

530

BMW X1

443

182

159

267

505

Volvo XC40

442

186

165

270

460

Mercedes GLA

442

180

149

269

421

Powered by Labrador CMS