Audi Q7 2020
Audi Q7 2020
Audi Q7 2020
Audi Q7 2020
Audi Q7 2020
Audi Q7 2020
Audi Q7 2020
Audi Q7 2020
Audi Q7 2020
Audi Q7 2020
Audi Q7 2020
Audi Q7 2020
Audi Q7 2020
Audi Q7 2020
Audi Q7 2020
Audi Q7 2020
Audi Q7 2020
Audi Q7 2020

Oppgradering for Audi Q7

Fire år etter lanseringen får Audis store SUV en midtlivs-oppgradering slik at den kan holde koken noen år til.

Publisert Sist oppdatert

Første generasjon Q7 levde fra 2005 til 2014, og dagens kom på markedet i 2015. Dermed er det på tide med noen oppgraderinger for å holde tritt med nye konkurrenter.

Dere som kjenner bilen godt vil sikkert legge merke til at fronten er endret i tråd med andre nyere Audi-modeller. Den nye grillen skal gi bilen et mer kraftfullt uttrykk mens frontlyktene med LED teknologi bidrar til å vise bilens bredde.

Les vår BIL-test der Audi A7 e-tron møter Volvo XC90 T8

Avansert chassis
Audi lover mer dynamiske kjøreegenskaper samtidig som de fremhever bilens komfort og den generøse plassen.

Audi har gjort merkbare endringer i Q7s dynamiske repertoar. I tillegg til en optimert firehjulsstyring, som tillater så mye som fem graders utslag i motsatt retning i lav fart, er det mulig å bestille Q7 med aktive elektromekaniske krengningsstabilisatorer.

Når du kjører rett frem, gir det vesentlig mindre vibrasjoner som forplanter seg oppover i bilen på dårlig vei. Ved sportslig svingkjøring vil derimot stabilisatorstagene motvirke bilens bevegelser, noe som reduserer krengningen betydelig.

Resultatet er ifølge Audi at Q7 er kvikkstyrt og lettmanøvrert både i byen og gjennom hårnålsvinger, samtidig som den har god fjæringskomfort og dermed egner seg for lange turer – spesielt i kombinasjon med det adaptive luftunderstellet.

LES OGSÅ: Rå dieslkraft i Audi SQ8

Dette gir også variabel bakkeklaring, og gjør Audi Q7 klar for offroadutfordringer. Velges S-line eksteriør, inkluderer det en anelse fastere sportsversjon av det adaptive luftunderstellet, som senker bilen 15 mm.

Først diesel, ladbar kommer
Alle motoralternativene i Audi Q7 er tilkoplet en åttetrinns automatisk girkasse og permanent firehjulsdrift.

To dieselmotorer blir tilgjengelige ved lansering. Kort tid etter følger også en bensinmotor. Men mest interessant sett med norske øyne er utvilsomt at det snart følger en ny ladbar hybrid.

Etter lanseringen av generasjon to er det uten sammenligning e-tron-versjonen som har dominert Q7-salget. Den har vært ute av programmet en periode i påvente av modellskiftet og medført at Q7-salget har stupt.

Hittil i år er det ifølge OFV bare registrert 27 stk. Q7, hvorav 22 plug-in. Samme periode i fjor var tallene 476 total, hvorav kun 10 ikke var plug-in. Av 2160 Q7 registrert i 2017 og 2018 utgjør den ladbare 2100! De resterende 60 har ren dieselmotor.

Mild hybrid
Audi benytter mild hybridteknologi for å effektivisere drivlinjene. Den sentrale komponenten i mildhybridsystemet er en beltedrevet starter og generator (BAS). Den leverer opptil 8 kW effekt til 48-volt anlegget, som lagrer energien i et litium-ion-batteri.

Dersom føreren letter på gasspedalen mellom 55 og 160 km/h, kan Audi Q7 regenerere energi, rulle på tomgang, eller seile i opptil 40 sekunder med motoren avslått.

Fra førersetet holder du oversikt og foretar de fleste betjeninger via to store berøringsskjermer med haptisk og akustisk respons. Når de er avslått, blir de nesten usynlige – som en del av de sorte, dekorative flatene i interiøret.

Nye Audi Q7 blir lansert i september og kan leveres med fem eller syv seter.

Den ladbare versjonen kommer neppe tidsnok til å gjøre utslag på årets registreringsstatistikk, og dermed vil modellen som har vært Audis tredje mest solgte de siste årene, fortsette å rase på statistikken.

Det blir interessant å se om den hybride drivlinjen får samme sammensetning som i forgjengeren med dieselmotor og en gedigen batteripakke som sørger for uvanlig lang elektrisk rekkevidde sammenlignet med konkurrentene.

Powered by Labrador CMS