Porsche 911 RSR
Porsche 911 RSR
Porsche 911 RSR
Porsche 911 RSR
Porsche 911 RSR
Porsche 911 RSR
Porsche 911 RSR
Porsche 911 RSR
Porsche 911 RSR
Porsche 911 RSR
Porsche 911 RSR
Porsche 911 RSR
Porsche 911 RSR
Porsche 911 RSR
Porsche 911 RSR
Porsche 911 RSR
Porsche 911 RSR
Porsche 911 RSR
Porsche 911 RSR
Porsche 911 RSR
Porsche 911 RSR
Porsche 911 RSR
Porsche 911 RSR
Porsche 911 RSR
Porsche 911 RSR
Porsche 911 RSR
Porsche 911 RSR
Porsche 911 RSR
Porsche 911 RSR
Porsche 911 RSR
Porsche 911 RSR
Porsche 911 RSR
Porsche 911 RSR
Porsche 911 RSR
Porsche 911 RSR
Porsche 911 RSR
Porsche 911 RSR
Porsche 911 RSR
Porsche 911 RSR
Porsche 911 RSR

Porsche-debut på Goodwood

Porsche har i dag avduket sin nye 911 RSR på Goodwood Festival. Dette er en bil Dennis Olsen vil få mye glede av de neste årene.

Publisert Sist oppdatert

Med den nye bilen skal Porsche forsvare sine VM-titler i GT-racing. Bilen er tvers gjennom ny, men Porsche er tro mot sine røtter og kjører videre uten turbo. Nye Porsche 911 RSR overtar for bilen som vant GTE-klassen på Le Mans og sikret Porsche VM-tittelen.

– Siden 2017 har 911 RSR skaffet oss mer enn 20 klasseseire i VM samt amerikanske og europeiske langdistanseløp. Vår oppgave var å gjøre en ekstremt god bil enda bedre. Ingeniørene i Weissach har lykkes med oppgaven på alle områder, sier Fritz Enziger, Visepresident hos Porsche Motorsport.

– Vi hviler aldri på laurbærene. Vi har nøye analysert all aktivitet med 911 RSR, både fra vårt fabrikkteam og fra kundeteam. Våre ingeniører fant rom for forbedringer på en rekke områder, så vi har gjort store fremskritt under utviklingen av bilen for de neste tre årene, sier Pascal Zurlinden, direktør for GT Factory Motorsport.

Han fremhever spesielt endringene som er gjort med hensyn til kjøreegenskaper, effektivitet, pålitelighet og service-vennlighet og legger til at nittifem prosent av bilen er ny.

Eneste elementer som blir med videre fra forgjengeren er ifølge Zurlinden lykter, bremsesystem, clutch, førersete og deler av hjulopphengningen.

Med hensyn til motor fortsetter Porsche på samme spor som tidligere. Det innebærer en sekssylindret boxer uten pustehjelp. Den nye motoren har et slagvolum på 4.194 ccm og leverer inntil 515 hester til bakakselen (avhengig av restriktor).

Motoren er den største boxer som noensinne er montert av fabrikken i en 911 og byr på bedre effekt over et større turtallsspekter enn forgjengeren på fire liter. Kreftene sendes til bakhjulene via en sekstrinns sekvensiell girkasse som er forsterket og vektoptimalisert.

Enderørene på eksosanlegg stikker nå ut på siden foran bakhjulene, noe som både sparer vekt og gir aerodynamiske fordeler. Uten eksosrør i hekken har man nemlig fått plass til å optimalisere diffuseren slik at den genererer enda mer downforce.

Gjennom optimalisering av luftstrømmen foran bilen og langs sidene er den aerodynamiske effektiviteten og stabiliteten ytterligere forbedret, noe som skal medføre mindre dekkslitasje i lange løp.

Cockpiten er omarbeidet basert på innspill fra førerne, og som hos forgjengeren er karosseriet laget av karbonfiberforsterket plast slik at elementer raskt kan byttes ut for å redusere tiden ved depotstopp i lange løp.

Nye Porsche 911 RSR får sin løpsdebut på Silverstone 1. september når den nye WEC-sesongen starter.

Porsche vil stille med to biler i 2019/2020-seriens åtte runder, med danske Michael Christensen og franske Kevin Estre i den ene, og Gianmaria Bruni (Italia) og Richard Lietz (Østerrike) i den andre.

Om Dennis Olsen får kjøre 24-timersløpet på Le Mans igjen neste år, er det i en slik bil han skal konkurrere. Og det er liten tvil om at Dennis gleder seg:

– Jeg har foreløpig kjørt den veldig lite, men bilen har veldig mange forbedringer fra forrige generasjon. Så jeg har troa på at den nye bilen kommer til å bli veldig bra!!

Powered by Labrador CMS