-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Her er Minis nye elbil
Det har vært knyttet stor spenning til elbilen fra Mini. Nå er den endelig offentlig.
Det var jo helt logisk at denne urbane bilen måtte komme som elbil, i alle fall for oss her på berget som har vært opptatt av biler som fylles fra stikkontakten i noen år.
Vi har fått den servert i form av konsepter og teasere gjennom flere år, men nå får vi endelig se den ferdige bilen.
Det har tatt lang tid – jeg kjørte den første elbilen fra Mini for over ti år siden.
Noen av dere vil bli skuffet, for rekkevidden blir ikke som de beste av konkurrentene. Mini utnytter heller ikke den raskeste ladefarten som er tilgjengelig. Så er den da heller ikke skapt for de lange turene.
– Vår nye Mini Cooper SE er ikke en typisk elbil, det er en genuin Mini, sier Anders Brocknäs, ansvarlig for BMWs småbilmerke i de nordiske landene.
Det minner sterkt om kommentarene vi fikk fra Honda for noen uker siden.
Lik originalen
Med en lengde på 3845 mm, akselavstand på 2495 mm, bredde på 1727 mm og høyde på 1432 mm, er også dimensjonene så godt som identiske. Den eneste forskjellen ligger i høyden. For å sikre bakkeklaringen under batteriene i gulvet, er elbilen 18 mm høyere.
Under panseret er forskjellene naturlig nok langt større. Den elektriske motoren har en effekt på 135 kW/184 hk og et dreiemoment på 270 Nm. Det er tilsvarende effekt som nye BMW i3S og høres ut som friske fraspark.
Det reflekteres da også i ytelser – sprinten fra stillestående til 60 km/t går unna på 3,9 sekunder, mens 0-100 km/t tar 7,3 sekunder. Toppfarten er begrenset til 150 km/t.
Gokart-følelsen
Høyspenningsbatteriet er bygget opp av 12 moduler satt sammen i en T-form, plassert i bilens gulv mellom forsetene og under baksetene. Det gir bilen et lavt tyngdepunkt, uten at det går utover den innvendige plassen.
På lik linje med en tredørs Mini Cooper med bensinmotor er bagasjerommet på 211 liter, og 731 liter dersom bakseteryggene legges ned.
Sammenlignet med en MINI Cooper S med bensinmotor og automatgir, veier den elektriske MINI Cooper SE rundt 145 kg mer, med en egenvekt på 1365 kg.
By-rekkevidde
En hemsko med hensyn til batterikapasitet er trolig plassmangel i gulvet siden Cooper SE deler plattform med de konvensjonelle Mini-modellene.
Batteriet kan lades fra til 80 % på 2 timer og 30 minutter gjennom Type 2-kontakt med 11 kW-kapasitet. Fra 0 til 100 % er tiden 3 timer og 30 minutter. Med hurtiglading gjennom CSS og 50 kW-kapasitet lades batteriet til 80 % på 35 minutter.
Design, interiør og utstyr
Den samme logoen finner man flere steder på bilen. Fronten preges også av lysdesignen, da Cooper SE har LED-lykter som standard. Baklyktene spiller på mønsteret i Union Jack i sin design. Felgene er også særegne og unike for elbilen. Bortsett fra disse detaljene er det meste likt på en vanlig Mini.
Interiøret byr på nye funksjoner og elementer. Først og fremst skiller det digitale instrumentpanelet bak rattet seg ut fra instrumentpanelet i andre Minier.
App-styrt
I bryterpanelet til Cooper SE finner man også en egen bryter som justerer regenereringen til bremsene.
Gjennom aktiveringen av ulike kjøremodi justeres også layout og fargene i instrumentpanelet og rundt infotainment-skjermen.
Tosoners klimaanlegg, multifunksjons-sportsratt og varmepumpe står også på listen over standardutstyr. Varmepumpen er nyutviklet til MINI Cooper SE og bruker 75 % mindre energi enn et konvensjonelt elektrisk varmesystem.
Priser og lansering
– For våre nordiske markeder tilbyr vi Mini Cooper SE med tre ulike utstyrsnivåer, hvor selv innstegsmodellen har et høyt nivå av standardutstyr. Vi ønsker å gjøre valget lett og oversiktlig for våre kunder, sier Anders Brocknäs.
Modell: Inkluderer blant annet følgende utstyr:Pris:MINI Cooper SE «Essential»Mini Connected Navigation, valgfri farge, oppvarmede forseter, comfort access, lyspakke, ryggekamera og parkeringssensorer bak, førerassistentsystem med merFra kr. 259.900MINI Cooper SE «Experience»Som «Essential» med tillegg som Navigation Plus, parkeringsassistent, adaptive LED-frontlykter, head-up display, parkeringssensorer foran og bak, trådløs lading for mobiltelefon, Harman Kardon høyttalersystem med merFra kr. 279.900MINI Cooper SE «Maximise»Som «Experience» med tillegg av blant annet sportsratt, skinninteriør, panoramasoltak, egen farge med merFra kr. 299.900