Volkswagen Passat GTE

Volkswagen Passat GTE

Volkswagen Passat GTE

Volkswagen Passat GTE

Volkswagen Passat GTE

Volkswagen Passat GTE

Volkswagen Passat GTE

Volkswagen Passat GTE

Volkswagen Passat GTE

Volkswagen Passat GTE

Volkswagen Passat GTE

Volkswagen Passat GTE

Volkswagen Passat GTE

Volkswagen Passat GTE

Volkswagen Passat GTE

Volkswagen Passat GTE

Volkswagen Passat GTE

Volkswagen Passat GTE

Volkswagen Passat GTE

Volkswagen Passat R-Line

Volkswagen Passat R-Line

Volkswagen Passat R-Line

Volkswagen Passat R-Line

Volkswagen Passat R-Line

Volkswagen Passat R-Line

Volkswagen Passat R-Line

Volkswagen Passat R-Line

Volkswagen Passat R-Line

Volkswagen Passat R-Line

Volkswagen Passat R-Line

Volkswagen Passat R-Line

Volkswagen Passat R-Line

Volkswagen Passat R-Line

Volkswagen Passat R-Line

Volkswagen Passat R-Line

Volkswagen Passat Alltrack

Volkswagen Passat Alltrack

Volkswagen Passat Alltrack

Volkswagen Passat Alltrack

Volkswagen Passat Alltrack

Volkswagen Passat Alltrack

Volkswagen Passat Alltrack

Volkswagen Passat Alltrack

Volkswagen Passat Alltrack

Volkswagen Passat Alltrack

Volkswagen Passat Alltrack

Volkswagen Passat Alltrack

Volkswagen Passat Alltrack

Volkswagen Passat Alltrack

Volkswagen Passat Alltrack

Volkswagen Passat-familien

Volkswagen Passat-familien

Oppgradert Passat på veien

At Passat er en viktig bil for Volkswagen er det liten tvil om. Nå får Europas mestselgende stasjonsvogn en oppgradering for å holde tritt med konkurrentene noen år til.

Publisert Sist oppdatert

Mens mellomstore stasjonsvogner har tapt terreng for SUV-er de senere årene, er situasjonen en helt annet for Passat – i alle fall i Norge. Modellen fikk en voldsom vekst i 2016, holdt stand i 2017, for så å få et tilbakeslag i andre halvår 2018.

Forklaringen en ganske enkel – nordmenn har trykket Passat GTE, plug-in-versjonen som hadde sitt første hele salgsår i 2016, til sitt bryst. De siste årene har den stått for to tredeler av Passat-salget i Norge.

Noen av kjøperne oppgir sikkert miljøhensyn som en forklaring på valget, men for de fleste er gunstig pris takket være minimalt med avgifter et vel så viktig argument for at Passat blir den foretrukne firma- eller familiebilen.

Tilgangen på Passat GTE har vært begrenset det siste året – noe som har medført kraftig nedgang i Passat-salget.

Men om noen måneder er den tilbake, klar for skjerpede krav til rekkevidde. Nå må nemlig de ladbare hybridene ha minst 50 kilometer WLTP-rekkevidde for å oppnå maks avgiftsfordel i Norge.

Med en batteripakke på 13,0 kWt (opp fra 9,9) får nye Passat GTE en rekkevidde på inntil 55 kilometer basert på den nye WLTP målemetoden. Det tilsvarer rundt 70 km etter den gamle NEDC-målingen, hvor forgjengeren var oppgitt til 50 km.

Under testing har vi greid å kjøre forgjengeren 40 kilometer på strøm, men da satt trolig kollega Skar med et egg mellom foten og gasspedalen. Mer realistisk var det nok å komme 30-35 kilometer.

Det betyr at man med nykommeren bør kunne nærme seg 50 kilometer uten altfor store anstrengelser. I så fall er vi innenfor den daglige kjørelengden til svært mange mennesker i tettbygde strøk.

Men nok om Passat GTE i denne omgangen – det kommer også tre andre utstyrsgrader av nye Passat. Businessline som leveres med bensinmotor på 150 hk eller dieselmotorer på 120 og 150 hestekrefter. Alle med forhjulsdrift og 7-trinns DSG automatgirkasse som standard.

Passat R-Line er det mest sportslige alternativet med firehjulsdrift, automat og spreke motorer – 2,0 TSI med 272 hk for de som liker bensin, 2,0 TDI med 190 hk for de som kjører langt, eller rett og slett setter pris på det overlegne dreiemomentet moderne dieselmotorer byr på.

Til slutt, favoritten til hyttefolket, Passat Alltrack med 2,0 TDI på 190 hk, firehjulsdrift, automat og ekstra bakkeklaring.

Informasjonssjef Anita Svanes hos Harald A. Møller forventer at salget vil fordele seg med rundt 70 prosent på GTE, 15 prosent på Businessline, 10 prosent på Alltrack og fem på R-Line.

Av de som ikke kjøper hybridutgaven vil så godt som alle velge dieselmotor. Det er jo langt fra alle nordmenn som bor i byer der «dieselspøkelset» truer med kjøreforbud.

En annen viktig nyhet i den oppgraderte Passaten er at den som første Volkswagen utstyres med Travel Assist som standard. Det gjør bilen selvkjørende på nivå to i hastigheter mellom null og 210 km/t.

Bilen styrer automatisk og holder riktig avstand til forankjørende så lenge veien er tilstrekkelig oppmerket og man berører rattet med jevne mellomrom. Når man benytter navigasjon vil den også tilpasse farten etter kurvatur, svinger, rundkjøringer etc.

Den leser skilt og justeres automatisk hastigheten med mindre man griper inn og overstyrer denne med gasspedalen.

Vi prøvde systemet i praksis på en Passat Alltrack, og det fungerer imponerende bra.

Men så lenge medtrafikanter ikke benytter et tilsvarende system får man fort utålmodige bilister tett innpå seg når farten senkes automatisk foran kurver og inn mot tettbebyggelser med lave fartsgrenser.

Nye Passat som selges i Norge har ifølge importøren alle tilgjengelige sikkerhetssystemer, aktive og passive, som standard.

Det innebærer Rear Traffic Alert, Lane Assist, Front Assist, Park Assist og Trailer Assist som gjør det enkelt å kjøre med tilhenger.

Om sjåføren skulle sovne eller få et ille befinnende vil Emergency Assist ta kontroll, styre unna eventuelle hindringer og bremse bilen til den står stille.

Avanserte LED-matrix lys med betegnelse IQ.Light blir standard i nye Passat. Systemet anvender til sammen 44 LED-er som gir maksimal belysning under alle slags forhold, uten å blende møtende trafikk.

Passat er en meget komfortabel og praktisk bil med god plass. Om du er ute etter «mest for pengene» er det vanskelig å komme unna Passat GTE som takket være avgiftsfritak blir meget prisgunstig. Kombinasjonen bensin- og elmotor sørger for spreke ytelser.

Med lading hver natt vil mange klare seg med minimale drivstoffkostnader, samtidig som man har fleksibilitet til å dra på lange turer uten rekkeviddeangst.

Passat GTE har kun forhjulsdrift, så om maks fremkommelighet er viktig for deg må du velge Passat Alltrack eller R-Line som har 4Motion som standard. Førstnevnte har ekstra bakkeklaring og beskyttelse, mens R-Line er senket og mest sportslig utstyrt.

Veiledende priser ny Passat

Modell

Kundepris

Passat Businessline

1,5 150 hk TSI 7-trinns DSG

kr 449.500

1,6 120 hk TDI 7-trinns DSG

kr 416.900

2,0 150 hk TDI 7-trinns DSG

kr 451.700

Passat R-line

2,0 272 hk TSI 4MOTION 7-trinns DSG

kr 650.600

2,0 190 hk TDI 4MOTION 7-trinns DSG

kr 578.200

Passat Alltrack

2,0 190 hk TDI 4MOTION 7-trinns DSG

kr 571.100

Passat GTE

1,5 218 hk TSI 6-trinns DSG plug-in hybrid

kr 465.000

Powered by Labrador CMS