-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Fortid med en twist
Er dette den nye måten å få oppmerksomhet på? Hente frem gamle modeller og gi dem en liten injeksjon med et eller annet, og så presentere det som et konsept? Nå er det Renaults tur.
Det er ikke lenge siden vi hadde en ny Fiat 500 utført som gammeldags strandbil, og en gammel Fiat 500 bygget som moderne elbil.
Så kom Volkswagen forleden dag med en veldig moderne Type 2 Mikrobuss. Og nå serverer altså Renault oss en gammel 4 L.
Et av 70-tallets glade minner, og akkurat som 2CVen fantes den i en rekke forskjellige utgaver.
Dette var den som kom nærmest Meharien til Citroën (og til de italienske strandbil-spesialene). «Frisk luft» het den - Plain Air.
Egentlig var den et resultat av militære behov, og ble samtidig koblet sammen med et 4x4 system fra Sinpar.
Nå ble det ikke noe av militærkontrakten, men Renault og Sinpar bestemte seg for å ri på Mehari-bølgen allikevel, men med bare forhjulsdrift.
Sannheten var nok at den var mye mindre dugelig enn Mehari, og attpåtil dyrere, så det var ikke mange som ble bygget. Tusen stykker kanskje.
Tro det eller ei, men jeg hadde faktisk en spesialversjon av spesialversjonen. Jogging het den, og alt var rødt.
Men det er denne dør- og takløse morobilen som nå er hentet frem igjen og gjort litt mer moderne på den måten at bensinavdelingen er kastet ut og erstattet med den elektriske enheten fra en Twizy.
Dette er altså ikke en moderne retroversjon bygget for de enorme prestasjoner.
Man har kastet ut passasjerene også og har nøyd seg med to behagelige, elegante strandstoler foran. Der hvor passasjerene pleide å være er det nå et plan med en ny piknik kurv.
En annen detalj jeg likte spesielt godt var at de har til og med påført bilen skikkelige vintage hjulkapsler.
Produktet stammer egentlig fra en gammelbil-forretning ikke mange milene sør for Paris som heter Melun Retro Passion. En butikk av den typen som har like mange deler, like velordnet, for 50- og 60- og 70-talls Renaulter og Citroëner som de hadde på 50-tallet og 60-tallet og 70-tallet. Og sikkert en og annen Panhard-del innimellom.
Her har de jobbet sammen med Renault Classic og Renault Design for å få frem noe de kunne vise til fan-skaren sin forrige uke.
Bilen ble nemlig bygget til den 10. internasjonale Renault 4L festivalen som fant sted ved en bane i Loire-dalen, to timer fra Paris – så der har det vært varmt nok og passe klima for en så åpen bil som denne.
Av en eller annen grunn: ingen deltakere fra Norden i år.
Men det var mange som kunne tenke seg en nybygd e-plain air.