-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
DS på spennende klassetur
Plutselig bare dukker det opp noen skisser som jeg syns MÅ bringes videre.
Dette er et slikt tilfelle. En rekke designere og designskoler har sine egne sider på for eksempel Instagram. Og av og til dukker det opp noen greier.
Altfor ofte er det ganske slappe ideer – et eller annet som opplagt beveger seg på fire hjul, men der hovedpoenget er at det skal se så lite bil ut som mulig, samtidig som vi alle sammen skal forstå at det er en bil slik vi oppfatter en bil i 2019.
(Jeg håper noen av mine norske venner der ute også føler seg litt truffet, det hjelper ikke med fantastisk tegne-teknikk og fantastiske tegneprogram hvis grunnideene er forholdsvis banale.)
Men her dukket det opp et lite lyspunkt.
Noe som er utført av tre indiske studenter på Strate-skolen i Paris. Og åpenbart er dette et prosjekt som er gjort i samarbeid med DS, for bildene dukket opp på Insta-kontoen til Thierry Metroz – designsjefen hos DS.
For det første ser det ikke mye ut som bil. Ta bort hjulene, og det kunne like godt vært transportvognen til en egyptisk farao anno 2070 – kanskje av den typen som ble båret av 8 spenstige transportarbeidere?
For det andre er det noe med inngangen – akkurat som om man går inn for å sette seg på en trone (eller på potta i en overklassevilla i Torino for 50 år siden – minn meg på den historien en gang).
For det tredje er det noe veldig origami i dette her, og jeg vet at den slags er ikke svært originalt og at elastiske stoffer som karosserioverflater har vært brukt av studenter siden tidenes morgen, men akkurat her er det veldig god kontroll over hele bretteprosessen.
Egentlig kan det vel se ut av tegningene som om brukeren bretter hele kjøretøyet på seg – origami-on-the-go!
Og for det fjerde har de tre smarte studentene klart å gjøre noe helt utvilsomt DS ut av denne pyramiden – noe jeg går ut fra var en del av poenget.
Jeg aner ikke hva briefen var, jeg aner heller ikke hva disse tre egentlig ville og mente med dette – og siden det ikke er noe utstilling i Paris i høst hvor jeg kommer til å treffe dem, kommer jeg nok til å glemme å sjekke nærmere.