Kinesisk elbil hos norsk importør

Denne elbilen fra Kina med rekkevidde på 410 km sto nylig i Drammen. Produsenten bak bilen er ikke den mest opplagte.

Publisert Sist oppdatert

Det har vært flere kinesiske elbiler på tomten til RSA i Drammen det siste året.

Nå sto det en ny til lading der. Sterkt anonymisert, merker og logoer var tildekket.

Egentlig virket det svært sannsynlig at også denne er fra et av selskapene i SAIC-konsernet, som RSA-sjef Frank Dunvold har tett kontakt med etter at han begynte å importere Maxus.

Høy Kina-aktivitet
Verken Dunvold eller Espen Kristoffersen, som er hovedansvarlig for nye produkter hos RSA, ønsker å kommentere akkurat denne bilen.

Men ingen av dem legget skjul på at aktiviteten mot Kina er høy – det er bare en ukes tid siden de kom hjem fra en tredagers tur dit.

Ved hjelp av våre lesere kan det imidlertid slås fast at denne bilen ikke er et SAIC-produkt, men at den kan identifiseres som en Chery.

Modellen heter Arrizo 5e og er kanskje ikke den bilen man ville trodd var mest interessant for RSA.

Liten produsent
For det første er Chery en forholdsvis liten produsent, med liten eksponering mot utlandet (joint venture med Tata, eieren av Jaguar Land Rover).

For det andre er bilen, i motsetning til andre kinesiske elbiler i dag, en ren utgave av Cherys opprinnelige fossilutgave, der man har kastet ut drivlinjen og lagt inn batterier og elmotorer.

For det tredje er dette en fabrikk og en modell med minimalt nærvær på hjemmemarkedet.

For ti år siden hadde den statseide Chery 6-7 prosent markedsandel i Kina. I fjor var den nede på 1,9 % med til sammen 443.702 biler.

Arrizo 5e som kom på markedet i august 2017 har så langt solgt bare så vidt over 6.000 biler totalt. I juli i år står de oppført med 148 biler på statistikken, av Cherys totalt 32.600.

En oppgitt rekkevidde på litt over 410 kilometer er i overkant av det som later til å være kinesisk standard i denne bilklassen.

Powered by Labrador CMS