Porsche : Taycan på innsiden - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
6 bilder i galleri
Taycan på innsiden
Porsche er ekstremt aktive med å gi oss små drypp før Taycan skal avdukes i Frankfurt om en ukes tid. I dag får vi bli med på innsiden.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Alt er nytt når Porsche lanserer sin første elbil, men samtidig vil Porsche-entusiaster kjenne seg godt igjen i den nye modellen.

– Mindre er mer gjelder her også, sier Ivo van Hulten som er ansvarlig for interiørdesign i nye Taycan.

– Taycan kombinerer designelementer typiske for Porsche med en ny type brukeropplevelse og imponerer med sin enkle eleganse.

Interiøret er inspirert av den originale 911 fra 1963, og målet har vært en moderne tolkning av den klassiske layouten.

Selvsagt er layouten førerorientert – hva annet hadde du forventet i en Porsche? Det heldigitale instrumentpanelet har en ren, minimalistisk og ultra-moderne design og betjeningsorganene skal være logiske å bruke og frie for distraksjoner.

Det frittstående, kurvede instrumentpanelet er høyeste punkt på dashbordet og gir føreren all informasjon har trenger under kjøringen.

Panelet består av en 16,8-tommers krummet skjerm med oval utforming. Det er ingen kant over selve panelet som dermed gir inntrykk av å sveve fritt sett fra førersetet.

Instrumentpanelet består av glass med refleksfri overflate og polariserende filter. Føreren kan velge mellom fire ulike modi – Classic gir runde instrumenter slik de tradisjonelt er i en Porsche. Et power-meter erstatter den tradisjonelle turtelleren.

Map mode erstatter det sentrale power-meteret med et kart. I Full Map mode fyller et stort kart hele displayet, men Pure mode kun viser viktig kjøreinformasjon som hastighet, trafikkskilt og navigasjon ved hjelp av piler.

Små berøringsområder er plassert i ytterkantene av displayet, hvor man blant annet kan styre lys og chassis. Panelet er derfor bredere enn rattet, som for øvrig kan leveres i to versjoner.

I tillegg til standardrattet, som kan leveres med fargeinnslag, tilbyr Porsche et GT sportsratt som har synlige skruer og en rund bryter hvor man kan velge ønsket kjøremodus.

Øvre og nedre del av dashbordet strekker seg på tvers av hele bilens bredde. Et 10,9-tommers infotainment-display og, som tilleggsutstyr, et eget display for passasjeren, utgjør til sammen et glassbånd som er lekkert integrert i interiøret.

Alle brukergrensesnitt er redesignet for Taycan. Antall tradisjonelle kontrollorganer, som brytere og knapper, er kraftig redusert og erstattet med det Porsche omtaler som intelligente og intuitive organer som betjenes via berøring eller stemmestyring som reagerer på kommandoen «Hey Porsche».

Taycans girvelger er plassert på dashbordet for å spare plass mellom setene, og startknappen er selvsagt plassert der du alltid finner den i en Porsche – til venstre for rattet.

Klimaanlegget er digitalt styrt, og man kan velge «Focused» for rask avkjøling eller «Diffused» for trekkfri kjøling. Dersom man utstyrer bilen med avansert klimastyring får baksetepassasjerene sin egen 5,9-tommers skjerm hvor de kan velge sine preferanser.

Porsche gir kundene store valgmuligheter med hensyn til hva slags materialer de ønsker i interiøret – fra klassisk lær og tre til moderne og miljøvennlige materialer. Gulvmattene er i et resirkulert materiale som blant annet består av gamle fiskegarn.

Den offisielle publikumsdebuten av Taycan er lagt til Frankfurt første uken i september.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: