Audi A6 Allroad
Audi A6 Allroad
Audi A6 Allroad
Audi A6 Allroad
Audi A6 Allroad
Audi A6 Allroad
Audi A6 Allroad
Audi A6 Allroad
Audi A6 Allroad
Audi A6 Allroad
Audi A6 Allroad

Audi A6 (C7, 2011-2018)

C7-generasjonen av Audi A6 takker snart for seg, men den holder seg fortsatt godt. Nå er den attraktiv bruktbil.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i Bil 7-2018.

Historikk
Modellnavnet A6 dukket først opp da Audi 100 fikk et ansiktsløft i 1994, og har siden vært navnet på Audis store sedan og stasjonsvogn. Den første A6-en var kjent som C4, og siden har vi hatt C5, C6 og nå til sist C7.

C7, også kjent som «Type 4G», ble første gang vist i 2010, og kom på markedet i 2011. Sedan-varianten var først ute, og ble raskt etterfulgt av en stasjonsvogn. Året etter kom hyttefavoritten A6 Allroad, bilen du ser på bildene her.

A6 har fått noen ansiktsløftninger og oppgraderinger i løpet av livet, og arvtageren til C7 (ikke overraskende døpt C8) ble vist på Genève-utstillingen nå i år.

Fun fact: I Kina eksisterer også en A6L – en sedanutgave med forlenget akselavstand for bedre baksetekomfort.

Kvalitet
Audi A6 er ikke bare en bil som holder seg godt utseendemessig, den ser ut til å holde seg godt kvalitetsmessig også. Norske A6-er er gjerne godt utstyrt, og jo mer utstyr jo flere muligheter for feil, men den overordnede kvalitetsstatistikken for A6 er god.

Blant ting som kan fuske, er multimedieløsningen. Kommunikasjonsproblemer med telefon over blåtann og skjerm som flimrer er blant feilene, men disse løses med programvareoppdatering. Andre kjente «bugs» er problemer med det elektroniske håndbrekket og drivstoffmåler som viser tom tank. Også dette fikses via programvareoppdateringer.

Noen som ikke så lett fikses på den måten, er lekkasje i lykter. Særlig i baklyktene er det rapportert om fukt. Fiks her er nye lykteglass og pakning.

Er det noe A6-eiere generelt er misfornøyd med, er det servicekostnader. Service på merkeverksted er ikke billig på Audi-modeller. 2-liters diesel har registerreim, 3-liters diesel har registerkjede.

Drivlinjer/karosseri
Som Audier flest, er det et godt spenn av motorer å velge i for A6. «Norges-motoren» skulle man tro er 2-liters diesel med 190 hestekrefter og firehjulsdrift (quattro, naturligvis), men det er 3.0 V6-diesel, gjerne med 204 hestekrefter, som er vanligst. Automat er i praksis en selvfølge her til lands.

Vi er selvsagt glad i stasjonsvogner, og det bærer bruktmarkedet preg av. Ni av ti biler er stasjonsvogn. Selv vil jeg anbefale å finne en ryddig Allroad-utgave. De var bare tilgjengelig med V6-motorer, noe som er langt mer behagelig enn de mindre dieselmotorene.

En så stor bil som A6 fortjener firehjulsdrift, og det syns tydeligvis de fleste nybilkundene også. Audi og quattro hører liksom sammen.

Den råeste A6-en er naturligvis RS6, med V8-er og 560 hestekrefter – 605 hk i Performance-utgaven. Både RS6 og den litt mildere S6 holder vi utenom for denne gang.

Tekst og foto: Odd Erik Skavold Lystad

+/-

+ God plass
+ Høyt komfortnivå
+ Tidløse linjer
+ Sterke motorer

- Elektronikk-bugs
- Litt konservativ?
- Dyr service
- «Krever» quattro

Tilbakeblikk

BilNorge 13.05.2012
Sammenlignet med en ordinær A6 er Allroad-tillegget ca. kr 40.000, men da får du også mer utstyr – blant annet adaptiv luftfjæring, 18-tommers felger, førerinformasjonssystem i farger, Bluetooth grensesnitt og komfortnøkkel.

BilNorge 12.10.2015
Diesel-V6-eren på 3 liter er silkemyk, maler som en katt, og med 272 hestekrefter under panseret er skyvet så gromt at selv bensinentusiaster som meg selv blir overbevist om at dieselmotorer faktisk har noe for seg i andre biler enn nyttekjøretøy.

Sikkerhet

***** (fem stjerner)

Audi A6 scoret full pott i EuroNCAP-testen i 2011, med eksemplariske testresultater. Kategorien for voksne i forsetene oppnådde hele 91 prosent, det er veldig sterkt. Men også barn i barnesete og sikkerhetssystemer ble vurdert til å være veldig god, med henholdsvis 83 og 86 prosent score. Fotgjengersikkerhet? 41 prosent.

Bruktbilutvalg

I skrivende stund ligger det 520 Audi A6 C7 til salgs på BilNorges bruktbilsøk og Finn.no. På bruktmarkedet i dag er 95 prosent av bilene dieselmotoriserte, hvor to tredeler er 3-liters diesel. Prisene starter på like over 200.000, og opp til rundt millionen. Velg og vrak!

Konkurrentene

BMW 5-serie
+ Velkjørende, bakhjulsdrevne, gode motorer
- Litt trang, høye kostnader

Lexus GS
+ Stilig interiør, skyhøy kvalitet, annerledes
- Hybrid passer ikke alle, kun sedan

Mercedes E-klasse
+ Elegant, komfortabel og langlivet
- Støyende 2,1-liters diesel

Powered by Labrador CMS