Volvo V60: Trygg og trang - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
10 bilder i galleri
Trygg og trang
BRUKT: Volvo V60 pekte ut en ny æra for Volvo: Stilige, men noe kompromitterte stasjonsvogner.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Først publisert i Bil 8/9-2018.

Historikk
Volvo V60 ble avslørt sommeren 2010, og de første bilene kom til Norge den høsten. Bilen var tenkt som et sportsligere alternativ til Volvos andre stasjonsvogner, og var dermed et steg i en ny retning for Volvo: Familiebiler som ikke bare var utpregede praktiske. Ved lanseringen av V60 uttalte selv Volvo at bilen ble kalt «Sportwagon», og at de som hadde behov for mye plass heller burde gå for en V70/XC70.

V60 var naturligvis bygget rundt S60, lansert noen måneder tidligere, og selv om S60 nå var i sin andre generasjon, var dette den første V60-modellen. I 2013 fikk den en solid ansiktsløfting, mens den litt røffere V60 Cross Country dukket opp i 2014.

Det er kanskje et ønske om å vise mer av familiebiltradisjonene igjen når Volvo nå har lansert siste generasjon V60 noen måneder før S60?

Kvalitet
Spør du den tyske organisasjonen Dekra om V60, vil du få rungende jubel tilbake. Faktisk skriver de om bilen noe jeg aldri har lest før: «Selv ikke økte kjørelengder påvirker denne svenske bilen. Tvert imot; som en god vin, blir den bedre med årene.»

Samtlige sjekkpunkter (chassis/styring; motor/utslipp; karosseri/interiør; bremser; elektronikk/elektrisk/lys) blir merket vesentlig bedre enn klassesnittet, og for biler med kjørelengde mellom 100.000 og 150.000 km får bilen ++-betegnelse – den beste Dekra gir.

Noen veldig tidlige modeller kunne slite med dysene og elektronikken relatert til dem. Det spekuleres i at stopp/start-systemet lagde litt rusk her, men det er tydeligvis ikke et problem som har vedvart.

V60 er bygget på Volvos P3-plattform, som i utgangspunktet er en Ford-plattform brukt i en rekke modeller.

Drivlinjer/karosseri
Karosseri er enkelt: Enten vanlig V60 eller V60 Cross Country. CC-utgaven kom i 2014 (i Norge i 2015), og brakte med seg 65 mm høyere bakkeklaring, ekstra plast rund baut og større hjul.

På motorsiden er det derimot langt mer å velge i. Både bensin, diesel og ladbar hybrid. Bensinmotorene starter på T3 (1,6 liter, 150 hestekrefter) og strekker seg opp til T6 (enten 3-liters rekkesekser med 304 hk eller 2-liters firer med 306 hk) for de normale V60. Kirsebæret her er dog Polestar-utgavene. De første hadde rekkesekser med 350 hk, mens en omveltning i 2016 brakte med seg en 2-liter med turbo og kompressor for hele 367 hk.

For de diesel-glade (og det var de fleste V60-kundene) startet gildet med DRIVe-motoren – senere omdøpt til D2. Der fikk man 1,6 liter og 115 hk. D3, D4 og D5 fortsatte dieseltilbudet, med mulighet for firehjulsdrift på D4 og D5.

Spesielt for V60 var muligheten for ladbar dieselhybrid. Bilen kom på markedet som 2013-modell, og kombinerte en 2,4-liters dieselmotor foran med elmotor på bakakselen. 50 kilometers elektrisk rekkevidde ble oppgitt – så denne står ikke tilbake for det vi ser på markedet i dag.

Sikkerhet
***** (fem stjerner)

At V60 ble premiert med fem stjerner hos Euro NCAP var vel ingen overraskelse. Forsetesikkerheten ble rangert til 94 prosent, barnesikkerheten 82 prosent og fotgjengersikkerheten 64 prosent – men sjekk bare assistentsikkerheten: 100 prosent! Volvo var nok en pådriver for å få inn førerassistenter som en faktor i Euro NCAP-testen, mye fordi V60 var utstyrt med nødbrems og en rekke annet.

Odd Erik Skavold Lystad

+/-

+ Særdeles god kvalitet
+ Utmerket komfort
+ Tilgjengelig som ladbar hybrid
+ Høy sikkerhet

- Begrenset AWD-utvalg
- Mange små knapper i dashbordet
- Mindre praktisk enn Volvoer ellers

Tilbakeblikk

Bil 8/9 2013
Et tilbakevendende problem for hybridbilene, er redusert bagasjeplass. I V60 sørger de ekstra batteriene for at volumet synker merkbart fra 430 til 305 liter. Positivt er plassen og komforten i baksetet. Her sitter personer på rundt 1,80 bra også på litt lengre turer.

Innvendig er det fortsatt det nordiske designuttrykket som gjelder. Det er lite å utsette på stil og materialkvaliteter.

Bil 11 2012
Plassen i kupéen, spesielt i baksetet, er ikke bedre enn i Golf. Bagasjevolumet er imidlertid vesentlig bedre, og på dette området er Audi A4 og BMW 320 de beste med 490 liter. Volumet i Volvo V60 er 60 liter mindre.

Bruktbilutvalg

Det er i skrivende stund rundt 800 Volvo V60 til salgs på BilNorges bruktbilsøk og på Finn.no. Rundt 8 prosent er Cross Country-utgaver, mens rundt en fjerdedel av bilene er den ladbare hybriden. Noen eksemplarer av DRIVe-modellene kan fås nede i 115.000 kroner – mens noen Polestar-utgaver ligger til salgs for mellom 700.000 og 800.000.

Konkurrentene

Audi A4
+ Godt motorutvalg, quattro, interiør
- DSG-trøbbel, middels kjøreegenskaper

BMW 3-serie
+ Herlig å kjøre, todelt bakluke, grei plass
- Kan bli dyr, best med stor motor

Mercedes C-klasse
+ Høy komfort, flott interiør
- Stusslig uten «nødvendig» utstyr

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: