Skoda Kamiq.
Skoda Kamiq.
Skoda Kamiq.
Skoda Kamiq.
Skoda Kamiq.
Skoda Kamiq.
Skoda Kamiq.
Skoda Kamiq.
Skoda Kamiq.
Skoda Kamiq.
Skoda Kamiq.
Skoda Kamiq.
Skoda Kamiq.
Skoda Kamiq.
Skoda Kamiq.
Skoda Kamiq.
Skoda Kamiq.
Skoda Kamiq.
Skoda Kamiq.
Skoda Kamiq.
Skoda Kamiq.
Skoda Kamiq.
Skoda Kamiq.

Skodas lille by-SUV

Skoda Kamiq er først og fremst en kjekk by-SUV som i Norge møter betydelig konkurranse fra de kompakte elbilene.

Publisert Sist oppdatert

Jeg liker Skoda og jeg liker Kamiq. Den er det perfekte svaret på spørsmålet fra store deler av Europa om en kompakt bil i grenselandet mot SUV.

Like fullt tror ikke importøren det vil være mulig å selge flere enn 500 Kamiq neste år, og forklaringen er å finne i den skyhøye interessen for elektriske biler, og særlig om de er kompakte og litt høyreiste. Kamiq hører ikke hjemme i Skodas kommende elbilprogram.

Ikke 4x4
Derfor opptrer importøren også høyst nølende til å ta hjem 4,24 meter lange Kamiq med dieselmotor.

Firehjulsdriften, som er Skodas store salgsfortrinn i Norge, har fabrikken allerede valgt bort. Norsk bønn om 4x4-hjelp har så langt druknet i den overordnede europeiske beskjeden om at drift på forhjulene holder.

Selv med tre tilgjengelige bensinmotorer, 1,0/95 hk, 1,0/115 hk og 1,5/150 hk, ser det ut til at tre sylindre og 115 hk i kombinasjon med sjutrinns DSG-automat passer bra for Norge.

Men hva bilen skal koste er fortsatt ikke klart.

Kongelig bakseteplass
Kamiq har kombien Scala i bunnen, og Scala koster med 115 hk motor rett over 300.000 kroner. Siden storebror Karoq begynner på 331.500 kroner, er det naturlig at Kamiq prises et sted mellom de to, kanskje helt ned mot 300.000 kroner.

Det beste med Kamiq mener jeg er bilens pakking, at den er akkurat så høy at det nærmer seg kongelig bakseteplass. Du sitter høyt, men har likevel god takhøydereserve.

Stor åpning mellom B-stolpen og baksetet gjør det lett å komme inn og ut av bilen, og om ikke setene foran står i nedre posisjon er det god plass til å stikke føttene under setet.

Ikke like praktisk som Karoq
Skoda markedsføres under begrepet «Simply Clever» og den tsjekkiske og VW-eide produsenten er ganske flink til å finne på smarte løsninger og spesialiteter som paraply i førerdøren (kjempesmart) og isskrape i tanklokket.

Men i forhold til utgåtte Skoda Yeti (like lang, men mer SUV) er ikke Kamiq i nærheten så oppfinnsomt laget. Sånn sett overtok Karoq for Yeti. Kamiq har faste seter bak. Ei heller kan de lengdereguleres.

Til gjengjeld vil det være mulig å bestille bilen med nedfellbar passasjerforseterygg, så inntil 2,4 meter lange gjenstander kan fraktes inne i bilen, den leveres mot noen kroner ekstra med Virtual Cockpit, altså et instrumentbord hvor informasjonen presenteres med ulike designvalg på skjermen uten at noe av den er låst til faste, klokkeliknende oppsett.

Heia Amundsen
Naviskjermen, den største infotainmentpakken heter naturligvis Amundsen, oppkalt etter polarhelten, kan stemmestyres via «okey, Laura». Så langt hverken snakker eller forstår hun norsk.

Bagasjerommet på 400 liter (1395 med bakseteryggene lagt ned), er ikke klassens største, men hevbart gulv gir mulighet for lasterom inn til forseteryggene. Men flatt er det ikke.

Tre sylindere og 115 hk gjør ikke Kamiq til en kamuflert Porsche, og kjøreopplevelsen er langt mer avslappet enn sportslig.

Likevel skjer det noe når sportsknappen trykkes inn, demperne strammes og styringen skjerpes. Men det merkes først i motorveifartsområder langt over norske maksimalgrenser.

Viktige konkurrenter til Kamiq vil være Suzuki SX4, Peugeot 3008, Kia Niro, Mazda CX-3, Skodas egen Scala og Karoq samt VW Golf og VW T-Roc.

Kilde: OFV / Produsent

Fakta Skoda Kamiq

Tekst

Skoda Kamiq – 115 hk

Skoda Karoq – 115 hk

Skoda Scala – 115 hk

Motor:

3 syl turbo bensinmotor, 999 ccm

3 syl turbo bensinmotor, 999 ccm

3 syl turbo bensinmotor, 999 ccm

Effekt:

85 kW (115 hk) v/5000 o/min

85 kW (115 hk) v/5000 o/min

85 kW (115 hk) v/5000 o/min

Dreiemoment:

200 Nm v/2000 - 3500 o/min.

200 Nm v/2000 - 3500 o/min.

200 Nm v/2000 - 3500 o/min.

Drivlinje:

7A/DSG, forhjulsdrift7A/DSG, forhjulsdrift

7A/DSG, forhjulsdrift

Mål LxBxH:

424/179/153 cm

438/184/160 cm

436/179/147 cm

Akselavstand:

265,1 cm

263,8 cm

264,9 cm

Bakkeklaring:

18,8 cm

17,2 cm

14,9 cm

Egenvekt m/fører:

1409 kg

1361 kg

1229 kg

Tillatt totalvekt:

1765 kg

1884 kg

1679 kg

Maks hengervekt:

1200 kg

1200 kg

1200 kg

Bagasjerom:

400 - 1395 liter

521 – 1630 liter

467 – 1410 liter

Aks. 0-100 km/t:

10,0 sek.

10,7 sek

9,9 sek

Toppfart:

193 km/t

186 km/t

199 km/t

Forbruk (oppgitt):

0,55-068 l/mil (WLTP)

0,69 l/mil (WLTP)

0,60 l/mil (WLTP)

CO2:

125 - 154 g/km (WLTP)

157 g/km (WLTP)

136 g/km (WLTP)

Pris fra:

Ikke klar

kr. 331.500

kr. 302.000

Powered by Labrador CMS