Peugeot 3008 GT Hybrid4
Peugeot 3008 GT Hybrid4
Peugeot 3008 GT Hybrid4
Peugeot 3008 GT Hybrid4

God elektrisk rekkevidde for ny Peugeot

Firehjulstrekkeren Peugeot 3008 GT Hybrid4 er ferdig testet og har fått WLTP-tall for rekkevidde og CO2-utslipp.

Publisert Sist oppdatert

Ifølge WLTP målemetoden kan den nye Peugeot-modellen kjøre inntil 59 kilometer utslippsfritt med fulladede batterier – nok til å dekke det daglige kjørebehovet for svært mange i urbane strøk.

Peugeot 3008 GT Hybrid4 etter samme målemetode et CO2-utslipp på 29 gram per kilometer, tilsvarende et snittforbruk på 0,13 liter på mila. Med en total effekt på 300 hestekrefter fra tre motorer, er man også sikret effektiv fremdrift.

– Vi gleder oss veldig til å tilby en ladbar SUV med firehjulsdrift i det norske markedet. 3008 er en svært vellykket og attraktiv modell allerede, og nå vil populariteten øke ytterligere med plug-in, firehjulsdrift og 300 hk, sier Rune Hensel, direktør for Peugeot Norge hos Bertel O. Steen.

Siden lanseringen av 3008 i 2016, har Peugeot solgt over 700.000 biler. Bilen er markedsleder i segmentet i mange land.

Også i Norge er 3008 så populær at den ifølge OFV er Peugeots mest solgte modell med 826 biler hittil i år mens storebror 5008 (de to har svært mye til felles) er registrert i et antall av 698 eksemplarer.

3008 GT Hybrid4 har til sammen tre motorer. Bensinmotoren yter 200 hestekrefter, og i tillegg har bilen en elektrisk motor foran med 110 hk og en elektrisk motor bak med 112 hk. Null til 100 går unna på kvikke 5,9 sekunder!

Standard girkasse er en 8-trinns automat.

Batteriet har en kapasitet på 13,2 kWt og lades opp på 1 time og 45 min via normalladeinntaket på 7,4 kW.

Firehjulsdriften er alltid tilgjengelig og tilbyr en stor grad av fleksibilitet. Dette sikrer god fremkommelighet under alle forhold, 4x4 også i elektrisk modus, gode ytelser og lavest mulig utslipp.

Bakakselen er en avansert multilinkenhet som sikrer høy komfort og gode kjøreegenskaper.

3008 GT Hybrid4 kommer kun i utstyrsnivået GT. Det betyr seter trukket i Alcantara og pyntelister i eik. Den får også siste generasjon kjøreassistansesystemer, i likhet med 508.

Varianten med 4x4 får senere følge av en modell med forhjulstrekk og 225 hestekrefter. (Turbomotor med 180 hestekrefter og en elektrisk motor med 110 hestekrefter)

Foreløpig er ikke prisene fastlagt, men ifølge vår lanseringskalender skal den være lanseringskar i Norge i november.

Powered by Labrador CMS