-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Nye variasjoner over A7
Audi lanserer en ny generasjon RS7 Sportback muskelbil. De viser også et nytt alternativ med stikkontakt.
Audi RS7 Sportback tilhører en bilklasse som på tross av mye muskler og sportslige egenskaper har de praktiske egenskapene fra sine mildere søsken i behold. Dette er en nisje som i tillegg til Audi Sport primært representeres av BMW M og Mercedes-AMG.
Designmessig skiller den seg ut med sportslige detaljer som bredere skjermer, øket sporvidde og et senket chassis. Ifølge Audi er det bare fire karosserideler RS7 deler med A7 – panser, tak, fordører og bakluke.
Fronten domineres av en markant grill med bikubemønster og store luftinntak. I hastigheter over 100 km/t heves automatisk en spoiler fra bakluka. To ovale eksosrør og en sortlakkert diffuser gir bilen en muskuløs hekk.
Motoren i TRS7 Sportback er en 4,0-liters V8 twinturbo med hele 600 hestekrefter og et dreiemoment på 800 Newtonmeter. Denne er kombinert med et 48 volts mild hybrid-anlegg som varter opp med 12 kW ekstra effekt ved behov.
Null til hundre på 3,6 sekunder, og om du velger «dynamic package plus» får du en toppfart på hele 305 km/t.
Fra motoren sendes kreftene til alle fire hjørner via en 8-trinns tiptronic automatkasse. Kraftfordelingen foran / bak er i utgangspunktet 40:60 via den mekaniske senterdiffen. Ved behov kan inntil 70 % sendes til forhjulene og hele 85 prosent til bakakselen.
RS7 har adaptiv luftfjæring som standard, med 50 % høyere fjærstivhet enn i forgjengeren.
Karosseriet er i utgangspunktet 20 mm lavere enn på A7. I hastigheter over 120 km/t senkes det ytterligere 10 mm, mens det i lave hastigheter er mulig å heve bilen 20 mm fra normalnivået.
Tradisjonelt har RS7 vært en fireseter med to separate bakseter, men nå får du den som standard med fem seter, og som tilvalg med fire. Bagasjerommet har samme kapasitet som i A7, 535 liter som femseter og 1390 liter når baksetene legges ned.
Nye RS7 kommer på markedet mot slutten av året og prisene er foreløpig ikke klare.
En annen nykommer i familien debuter omtrent samtidig. A7 Sportback 55 TFSI e quattro blir første ladbare hybrid i familien. Den har en samlet systemeffekt på 367 hestekrefter og et dreiemoment på 500 Newtonmeter.
Drivlinjen består av en 2-liters turbo bensinmotor med 252 hk / 370 Nm som kombineres med en elmotor som supplerer ekstra 105 kW (143 hk) og 350 Nm. Elmotoren sitter integrert i den syvtrinns dobbelclutch girkassen.
En batteripakke på 14,1 kWt plassert under bagasjerommet gir en ren elektrisk rekkevidde på 40 kilometer WLTP, noe som ikke er spesielt imponerende i dagens marked. Den skal kunne kjøres på ren eldrift i hastigheter opp til 135 km/t.
Null til hundre på 5,7 og toppfart på 250. Snittforbruket er oppgitt til 0,19 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 44 gram per kilometer.
Audi forteller at man får et flatt bagasjeromsgulv uten forhøyning, men man mister en del plass siden batteriet ligger under, så mye som 155 liter med nedlagte bakseter – det eneste målet Audi oppgir.