Lamborghini : Lambos hybrid - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
73 bilder i galleri
Lambos hybrid
Vi har hørt om mild hybrid før, men dette blir veldig mildt: 34 elektriske hester på toppen av Lamborghinis 774 V12 hester. Hva er vitsen?
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Vitsen – later det til – er å venne Lambo-kunder til at det også der i gården vil bli strøm med tiden.

Allerede da Aventador SVJ ble presentert tidligere i år ble det sagt klart fra at man skulle komme med en avløser for V12-modellen en gang neste år, og at den skulle bli elektrifisert.

Samtidig ble det snakket om en plug-in Ursus – og det var kanskje grunner til at man snakket om både PIH og elektrifiseres, for det er i hvert fall ikke mye plugg med den elektrifiserte Sián som debuterte i Frankfurt.

Bilen er en skikkelig tøffing, Aventador-motor med enda noen hester, en rekke designtrekk som er hentet fra Terzo Millenio-konseptet – man henger med andre ord fremdeles igjen i Gandini-oppskriften som startet i Countach-alderen og man har altså hengt på en batteri/motor-pakke.

Og det er ikke denne bilen som blir den neste elektrifiserte bilen derfra, dette er bare en forsiktig forsmak som skal bygges i 63 eksemplarer (hvor mange år tror du Lamborghini er i år?) – alle er for lengst solgt.

Jeg har alltid likt Lamborghinis tekniske sjef, Maurizio Reggiani, som fortalte at han mye heller ville ha 10 kg mindre enn én hestekraft mer dersom vekt/kraft forholdet forble det samme.

Det var da han regnet med at et hybrid-system, selv et ekstremt lettvekts, ville koste ham 150 til 200 kg ekstra.

Det han vel også sa da, var at selv med et ganske potent hybrid-system ville han få problemer med å bedre Nordschleife-rekorden til Aventador SVJ på 6:45. Høyere vekt ville gi problemer.

Nå er det ingen som har fortalt hvor mye hybrid-systemet på Sián veier. Selv om det ble meget sterkt antydet en kilo for hver elektrisk hest – med andre ord: 34 kg for hele pakka.

Men el-innslaget må vi uansett kunne kalle mildere-enn-mild-hybrid. En 34-hesters 48-volts elmotor er koblet rett til girkassen og kan gi en øyeblikkelig boost, for eksempel mellom girskiftene, eller den kan brukes til rygging eller lett parkering.

Strømmen kommer fra noen lette superkondensatorer som kan utlade på et blunk, og opplades, regenerativt, like blunkete.

Selv om det Lamborghini kaller Traction Force er sterkt forbedret (+ 20 %) mellom for eksempel 30 og 60 km/t eller 70 og 120 km/t, så er akstiden til 100 oppgitt til «under 2,8», akkurat som for Aventador SVJ, så hvor bedringen blir av vet jeg ikke.

Heldigvis kan vi være ganske garantert at hybridiseringen ikke knekker lydbildet heller. V12 på 8.500 kan ikke dempes av en liten elmotor. Spesielt ikke når den er trimmet litt ekstra, til 785 hk. (Med andre ord: 819 når alle er til stede samtidig).

Mål og vekt? Hakke peiling. Jeg vet bare at hver bil skal gjennom fabrikkens Ad Personam-systue, der hver bil blir utstyrt etter kundens helt egne krav og ønsker.

Og at den ikke bare heter Sián, men Sián FKP 37.

FKP er etter Ferdinand Karl Piëch – Volkswagen/Porsche-høvdingen som døde for en måned siden, og tallet stammer fra fødselsåret hans, 1937. 

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: