Koenigsegg fra 0 til 400 til 0

Akselerasjon er én ting, men noe helt annet blir det når også bremsene skal med i regnestykket. Koenigsegg har satt en rekord som ikke blir lett å slå.

Publisert Sist oppdatert

De har vært på en nedlagt flystripe ved Lidköping med sin hybride Regera. At den har en toppfart på over 400 km/t er imponerende nok i seg selv, men at bremsene står i stil til ytelsene er det heller ingen tvil om etter denne oppvisningen.

Les også: Kong Egg

Å akselerere fra null til 400 km/t og tilbake til null gikk unna på fantastiske 31,49 sekunder. Men Christian Koenigsegg mener tiden kunne vært enda bedre under ideelle forhold. Bilen ble kjørt av Koenigseggs testfører Sonny Persson.

Den nye rekorden var en forbedring på nesten to sekunder sammenlignet med tiden en Agera RS gjorde i Nevada-ørkenen for om lag to år siden.

– Det var en fin anledning til å demonstrere hvilke muligheter vår unike Direct Drive transmisjon byr på. Siden Regera bare har ett gir måtte vi benytte det fra stillestående til toppfarten på 403 km/t, sier Christian von Koenigsegg.

– Bilen når toppfarten uten problemer, men så fins det ikke flere gir. Dette passer filosofien bak Regera, som er at den som først når 400 km/t vinner.

– Vi har prioritert akselerasjon og kjørbarhet mellom null og 400 km/t. Når som helst kan Regera akselerere raskere enn noen annen produksjonsbil vi kjenner, sier Koenigsegg.

Koenigsegg presiserer er en fullt ut homologert produksjonsmodell med et luksuriøst interiør intakt. Eneste modifikasjoner er et veltebur og firepunkts belter for førerens sikkerhet.

Flystripen som ble benyttet er 2000 meter lang, men for å ha en sikkerhetsmargin benyttet testteamet 300 meter taksebane i tillegg, noe som ikke var ideelt siden denne hadde et dekke med dårlig feste.

Selve akselerasjonen til 400 km/t tok 22,87 sekunder og en strekning på 1613,2 meter. Mer imponerende er det at bilen kun brukte 8,62 sekunder og 435,26 meter på å stoppe fra denne ekstreme hastigheten. Den totale distansen ble dermed 2048,46 meter.

Testteamet mener øvelsen kunne vært gjort på under 2000 meter under mer ideelle forhold.

Powered by Labrador CMS