-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Bilia Norge AS:
Salgsleder, Mini Skøyen
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
Slik transformeres XC40 til elbil
Ifølge Volvo har over 5000 satt seg på interesseliste for den kommende elbil-utgaven av XC40. Nå røper de noen av endringene som foretas når en fossilbil konverteres til elbil.
Bortfall av forbrenningsmotor, drivstofftank, eksosrør samt en grill med store luftinntak åpner for nye muligheter med hensyn til design og plassutnyttelse.
Ettersom motoren i en elbil ikke har samme behov for kjøling som en forbrenningsmotor har Volvo designet en ny, tett grill, i tillegg til at bakpartiet på bilen har blitt endret.
I den nye grillen har det også blitt gjort plass til sensorene i bilens nye førerstøttesystem, også kjent som ADAS-plattformen (Advanced Driver Assistance Systems).
XC40 vil få mer plass under panseret fordi den elektriske motoren er mindre enn en forbrenningsmotor. Den plassen har Volvo brukt til å lage et oppbevaringsrom under panseret på omlag 30 liter, også kalt et «frunk».
På innsiden vil XC40 by på et grensesnitt som er spesialutviklet for elektriske biler og som holder føreren informert om ting som batteristatus og lignende. Interiøret vil ha sporty designdetaljer og tepper laget av resirkulerte materialer.
En konseptversjon av helelektriske XC40 ble først vist fram i forbindelse med Volvos elektriske 40.1-konsept i 2016.
Les også: Volvo bruker Prada
XC40 er basert på Volvos CMA-plattform som ble utviklet for å kunne brukes på elbiler. Batteripakken er integrert i bunnen av bilen, uten at det går utover plassen i kupéen.
XC40 er kjent for smarte lagringsmuligheter med ekstra plass i dørene og under setene, en praktisk lastekrok til bager og en liten søppelkasse midt i bilen som kan tas ut og tømmes ved behov.
Volvo åpnet nylig en interesseliste for norske kunder, og etter fem dager hadde over 5000 nordmenn satt seg på listen.
– Det har vært veldig stor pågang etter at vi åpnet interesselisten. Vi er veldig godt fornøyd med interessen, både med tanke på hvor lite informasjon som er offentliggjort om bilen så langt, men også tatt i betraktning hvor mange elbiler som finnes på markedet i dag, sier Erik Trosby, PR- og kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway.
– Den store interessen tyder på at en kompakt og høyreist SUV som XC40 fyller et tomrom i markedet. Vi er så vidt i gang med lanseringen av XC40 og forventer at interessen bare vil øke etter hvert som vi offentliggjør flere detaljer om bilen, sier Trosby.
Elbilutgaven av XC40 skal vises fram offentlig 16. oktober.