BMW X5 M: BMW topper SUV-segmentet - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
120 bilder i galleri
BMW topper SUV-segmentet
I skarp kontrast til alle de nye elbilene pøser de tyske premium-produsentene ut nye muskelbiler. Her kommer nye SUV-er fra BMW.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Blant de mange elektrifiserte modellene er det også rom for biler med «det lille ekstra» og bokstaven M i navnet, sier BMW i en pressemelding. Nå avdukes to nye og særdeles kjøreglade SUV-er; helt nye BMW X5 M og BMW X6 M.

– Festen er ikke over, det er kake igjen som det heter, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

– Hos BMW ønsker vi å gi våre kunder valgfrihet blant et stort utvalg av modeller. I tråd med denne strategien elektrifiserer vi store deler av modellutvalget, samtidig som vi utvider vår portefølje av BMW M-modeller, sier Tegneby videre.

V-åtter
Under panseret i de nye M-modellene er en turtallsvillig 4,4-liters V8 bensinmotor med M TwinPower turboteknologi. Ytelsene strekker seg helt opp til 625 hk med et dreiemoment på 750 Nm.

De kraftigste utgavene gjør unna 0-100 km/t på 3,8 sekunder, det er 0,4 sekunder raskere enn forrige generasjon.

Nye BMW X5 M og X6 M kommer i flere versjoner. «Standardutgavene» yter 600 hk og bruker 3,9 sekunder fra stillestående til 100 km/t.

Competition-utgavene byr på ytterligere 25 hk. I tillegg til de ekstra hestene har Competition-modellene også særegne tekniske løsninger for enda spissere kjøreegenskaper, utvidet standardutstyr og egne designdetaljer.

Alle modellene har elektronisk begrenset toppfart på 250 km/t, men slapp av – den kan økes til 290 km/t dersom man krysser av for «M Driver’s Package» i tillegg.

Kreftene overføres til bakken via en 8-trinns M Steptronic automatgirkasse og modellspesifikk M xDrive-firehjulsdrift. Med M xDrive prioriteres egenskapene til bakhjulsdrift i kombinasjon med egenskapene til firehjulsdriften.

Sportslig design
De nye M-modellene har flere designmessige signaturtrekk man kjenner fra andre M-modeller, som store luftinntak, spesielle sidespeil, egen spoiler og diffusor i støtfangeren bak.

X5 M har takspoiler mens X6 M har spoiler integrert i bakluka. 21-tommers BMW M-felger er standard for begge.

Interiøret skiller seg også noe fra de «vanlige» X5- og X6-modellene. Instrumenteringen er M-spesifikk og på rattet finnes de røde M-knappene som lar føreren bestemme bilens oppsett.

Den særegne girspaken og elektrisk justerbare sportsseter i eget M-design er andre elementer som understreker sportsligheten i interiøret.

Lansering og priser
De nye modellene har premierer på den internasjonale bilutstillingen i Los Angeles i november. Lanseringen starter i begynnelsen av april 2020.

Hvilke priser som gjelder fra 2020 er foreløpig ukjent i påvente av at statsbudsjettet fremlegges neste uke, men basert på dagens avgiftssystem blir prisene som følger:

BMW X5 M

Fra kr 2.119.500

BMW X5 M Competition

Fra kr 2.253.500

BMW X6 M

Fra kr 2.121.300

BMW X6 M Competition

Fra kr 2.255.300

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: