Tyrigrava blir perlen for bil- og MC-folket - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img
5 bilder i galleri
Tyrigrava blir perlen for bil- og MC-folket
Tyrigrava rustes opp og fasade-endres tilbake til opprinnelig 1930-tallets funkisstil. Pris rundt 10 millioner kroner. Da kommer millionen fra Kulturminnefondet godt med.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Tyrigrava er ikke bare et serveringssted tett inntil Gamle Mossevei, eller Riksvei 1 som den het i riktig gamle dager, ved Gjersjøen sørøst for Oslo, men minst like mye det sentrale samlingsstedet for bilfolk på tirsdager og MC-interesserte fra hele Østlandet på onsdager.

Kongelig Norsk Automobilklubb og Norsk Veteranvogn Klubb kjøpte for drøyt to år siden stedet av Oppegård kommune for 6,5 millioner kroner. Med på lasset fulgte Tyrigrava kunstnerfellesskap.

Nå står eierne foran tidenes oppussing av bygningen som ble reist etter brannen i 1932. Stedet var Oppegård kommunes første funkisbygning og i sin storhetstid landets første døgnåpne kafe.

Første bensinpumpe på Riksvei 1
– Tyrigrava var den første bensinpumpen du møtte langs Riksvei 1 når du kjørte ut fra Oslo i gamle dager. Nå er bensinpumpen borte, men i nye Tyrigrava skal vi bringe tilbake historien gjennom design, «look and feel» følelsen vi skaper, sier generalsekretær Børre Skiaker i KNA.

Skiaker er også styreleder i Tyrigrava AS hvor KNA har 66 prosent av aksjene og NVK 34 prosent.

Totalt er tilbakeføring av fasaden til opprinnelige funkisstil og generell restaurering estimert å koste 10 millioner kroner. Da kommer millionen fra Kulturminnefondet godt med.

Fordums prakt
De utvendige arbeidene starter til våren og ventes å pågå i tre måneder. Innvendige arbeider kan ikke ta til før leieforholdet til kunstnerfelleskapet løper ut på forsommeren 2021. Da flytter KNA hovedkontoret fra Bryn til Tyrigrava og NVK skal ha sitt klubblokale der.

– Bygget vil bli tilbakeført på samme måte som Ingierstrand Bad og Ekeberg-restauranten ble restaurert med stor suksess. Det handler om å ivareta kulturhistorie, samtidig som stedet skal fylles med liv og aktivitet, fortsetter Børre Skiaker.

– Plassen utenfor hovedbygget kommer også til å bli modernisert. Vi planlegger gode serveringsmuligheter utendørs der vi også ønsker å bygge en utendørsscene.

Hovedhuset skal bli et trivelig samlingslokale med peisestue i første etasje. I andre etasje planlegger KNA å ha tilhold for sin administrasjon. I tredje etasje har vi tenkt å ha store og små møterom hvor alle aktører med interesse for motor, bil, motorsykkel med mer kan få dyrket sin interesse i moderne møteromslokaler.

På taket blir det uteservering, bar og restaurant, forteller en engasjert Skiaker.

Stenger ikke i byggeperioden
– Hele tiden mens vi pusser opp vil det være mulig og ønskelig fra vår side at eiendommen benyttes som i dag til MC- og veteranbiltreff, opplyser Skiaker. 

Tyrigrava har navnet etter tjærebrenning, noe stedet var kjent for på 1700-tallet. Stedet slik vi kjenner det i dag ble først etablert i 1860-årene som herberge og hvilestue for varetransport til og fra Oslo.

Etter andre verdenskrig ble Tyrigrava et populært for syklende og bilende gjester fra Oslo. Om sommeren var det bading i Gjersjøen, om vinteren skirenn, travløp, skytterstevner, men også israce Etter hvert fikk stedet en Esso-bensinstasjon. Tyrigrava har siden 1950-tallet vært et samlingspunkt for bil- og MC-miljøer.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: