-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Nissan, kanskje på alvor
Den konseptbilen Nissan har lagt voldsom vekt på, i forkant av Tokyo-utstillingen, sender ut mange signaler på at den er ment på alvor.
Bare en slik detalj som at dette er en virkelig gjennomført forhåndspresentasjon, med virkelige velgjorte renderinger, tyder på at her har vi et prosjekt som kan bli til noe.
At den står i Tokyo som en Kei-bil betyr heller ikke nødvendigvis at den bare skal fordøyes av japanere. Med litt smart modulvirksomhet kan en slik bil enkelt bygges opp til å møte Europa-krav.
Bilen skal hete iMk concept. En skikkelig kasse, men med individuelle trekk og sterk personlighet. Fire dører, batterielektrisk fra bunnen av og en plattform som skal underbygge alle gruppens A-segmentbiler heretter.
Det skulle ikke forundre meg om det også inkluderer Renaulter, selv om det ikke er mye hjertelighet mellom disse to Alliance-partnerne akkurat nå.
Selve utseendet skal på et eller annet vis reflektere Nissans nye designspråk – står det i pressemeldingen. Men der melder jeg pass.
Jeg aner jo ikke engang hva en Mizuhiki er, men den skal altså renne sakte fordi den er det den er. Og akkurat på samme måte er flyten skap i sidene og foran og bak …. o.s.v.
Men, for å komme ned på jorden: jeg syns den ser kul ut.
Og den underlige fronten, som altså erstatter forbrenningsmotorbilenes grill, går det sikkert an å gjøre om til noe man kan venne seg til.
Interiøret er hel-japansk – men positivt – lyst og luftig og helt anti-stress med tre-elementer og detaljer i kopper-kulører. Benker i full bredde og et dashbord er bare transmisjonsvelgeren og en power-knott er fysiske organer. Resten ligger i en ikke veldig dominerende skjerm med Alexa funksjonalitet.
Timeless Japanese Futurism, er det corny navnet Nissans designere har satt på sitt nye «designspråk». Hvorfor må de på død og live kalle det noe?
Og kanskje må jeg en gang også finne ut hva mizuhiki egentlig er, det viser seg nemlig på slutten av presentasjonen at både hjul, støtfangere, dekk, vinduer, baklys, taket og spoileren høyt der oppe bak er inspirert av dette. Høres ut som et skikkelig spennende fenomen.
Det som også er litt spennende er at interiørdesignerne åpenbart har jobbet mer for å gi området et trivelig preg, enn å gjøre det maksimalt nyttig ved å sikre optimale innvendige mål. Ganske mange av flatene har svake kurver i stedet for å være effektivt flate – det er også med på å gi stuen preg.
Utvilsomt noe vi kommer til å se enda mer av i de autonome konseptene som garantert vil dukke opp på Nissan-standen de neste dagene.
Men det jeg virkelig lurer på er om Nissan har funnet en måte å krympe bilene sine på. Det står nemlig at denne måler 3.434 millimeter ganger 1.512. I lengden er det 34 mm lenger enn Kei-standarder og i bredden ryker den på 32 mm.
Vi får gå ut fra at de har tenkt på det også.