Yamaha på tre og fire

Halve moroa med Tokyo-utstillingen er motorsykkelprodusentene. De tenker ofte i enda mer fantastiske baner enn bilprodusentene, og de som ikke går innom der går glipp av mye moro.

Publisert Sist oppdatert

Vi skal nøye oss med Yamaha i denne omgang, der det selvfølgelig er mest trykk på tohjulingene. Og selvfølgelig er en rekke av dem batterielektriske nå.

Men der i gården har de lange tradisjoner i å flørte med bil også, og viser et par grep denne gangen.

Som så mange andre er det i ferd med å tette luken mellom motorsykkel og et Twizy-type kjøretøy.

Det forslaget de viser denne gangen heter MW-Vision og er egentlig en tiltende trehjuling (to hjul foran), men med et forholdsvis skikkelig karosseri.

Men fremdeles henger man ved full mc-oppskrift, ikke før vi har et ordentlig sete og et rundt ratt i slike typer kan vi snakke om at de har tatt skrittet inn i bil.

Men det vil komme – garantert.

Den andre modellen vi trekker fem her er en blanding av Ariel Nomad og en måne-bil.

Land Link Concept heter den, for virkelig å presisere at den ikke er en Lunar noe-som-helst og beskrives vel mer som en arbeidshest enn som en bil.

Autonom, og i stand til å utføre arbeidsoppgaver over store områder – er noe av beskrivelsen.

En av spesialitetene er at hvert av de fire hjulene kan drives og styres uavhengig av de andre, eller de kan (heldigvis) settes opp til å jobbe i team.

Om den er brukbar aner jeg ikke, men den er garantert brukbar som en show stopper. Her har vi noe av det jeg regner med vil vekke mest oppmerksomhet på Tokyo-utstillingen i dagene som kommer.

Powered by Labrador CMS