Peugeot e-208
Peugeot e-208
Peugeot e-208
Peugeot e-208
Peugeot e-208
Peugeot e-208
Peugeot e-208
Peugeot e-208
Peugeot e-208
Peugeot e-208
Peugeot e-208
Peugeot e-208
Peugeot e-208
Peugeot e-208
Peugeot e-208
Peugeot e-208
Peugeot e-208
Peugeot e-208
Peugeot e-208
Peugeot e-208
Peugeot e-208
Peugeot e-208
Peugeot e-208
Peugeot e-208
Peugeot e-208
Peugeot e-208
Peugeot e-208

Dette er den nye Peugeot e-208

Nå for tiden velges en ny bil med fornuft, batterikapasitet og rekkevidde, men nye Peugeot e-208 byr i tillegg på bilglede.

Publisert Sist oppdatert

Batteripakken yter 50 kWt. Rekkevidden er 340 kilometer netto (WLTP). Ladesystemet er CCS. Om bord-laderen har en kapasitet på 6,6 kW.

Det tar en halvtimes tid å lade bilen fra null til 80 prosent med hurtiglader på inntil 100 kW. Lader du hjemme tar det 5 timer og 15 minutter med 11 kW eller 8 timer med 7 kW boks. Peugeot e208 starter på 249.500 kroner.

Duket for norsk suksess
Med høy batterikapasitet til lav pris er det liten tvil om at nye e-208 kommer til å bli populær i Norge. Importøren regner med å selge 2000 av modellen i 2020. Det eneste skåret i gleden kan være at baksete- og bagasjeromplassen er begrenset. Men den nye 208 er da også en liten bil, bare 4,06 meter lang.

Peugeot e-2008 – den høyreiste versjonen – kommer med bedre plass allerede våren 2020. Plattformen og innholdet er det samme. Dermed kan kundene selv velge størrelse.

Utstyret du trenger
Peugeot e-208 vil bli levert med alle nye typer sikkerhets- og assistentsystemer, inklusive full parkeringsassistanse og fartsholder med stopp/start. Dessuten en app til mobiltelefonen der du kan starte og stoppe ladingen, eller bare kontrollere hvor mye kapasitet du har. Bilen har to bremsesystemer for regenerering.

Nye e208 har varmepumpe som standard for å spare litt på bruken av 100 kW, eller oversatt fra fortiden, 136 hestekrefter. 0-100 km/t tar 8,1 sekunder på landeveien, noe mange vil klare med bruk av den sømløse fremdriften.

Tre modi
Jeg kunne velge mellom tre forskjellige kjøresystemer. ECO, normal og sport.

ECO-modus bød ikke på særlig glede, det blir mer en sparemodus når du begynner å bli redd for ikke å nå frem til stikkontakten.

Normal blir det normale valget, for sport er ikke egentlig så veldig sportslig til tross for at toppnivået for den nye 208-serien er GT og modellen blir kun levert i elektrisk versjon.

At toppfarten er begrenset til 150 km/t betyr ikke så mye i Norge. Og selv ved 120 km/t er forbruket høyt, men det var under prøvekjøringen i Portugal ingen grunn til å ta det med ro, for det ikke var tid til det. Dermed ble det kjørt ganske raust, og mine dashbordmålinger vil ikke være representative for norske forhold, med et mulig unntak for vinterforbruket.

Liten og tung
Det er en liten bil, men totalvekten inklusive fører er hele 1455 kilo. Selv om batteripakken er plassert mellom akslingene og at et dreiemoment på 260 Newtonmeter er til rådighet fra første omdreining, må man ikke forveksle stumpethet med sportslighet.

Det er mulig at denne meningen må revurderes under kjøring på norske veier, for de portugisiske hadde usedvanlig mye ujevnheter.

Likevel skal det nevnes at kjøreegenskapene hverken er dårligere eller bedre enn i de fossildrevne, og jeg kjørte både diesel og bensinvarianten, som i tyngste utgave er 250 kilo lettere.

Men, bilen er lettkjørt i alle varianter. Styringen er også lett. Bremsene er lett doserbare, og det er lett å like setene.

Kjørestillingen er derimot ikke like fin for alle. Når jeg skal justere det ganske stilige lille rattet til en høyde som passer, forsvinner utsikten til dashbordet, og det er litt dumt for Peugeots oppgraderte versjon av iCockpit med hologramutførelse der instrumentene ligger lagvis, gir bilen et fremtidsrettet utrykk og inntrykk.

Mer i vente
Dette er starten på en elektrifiseringsbølge fra PSA, der alle nye modeller vil ha en elektrisk variant. Legg til søstermodeller fra Citroën og Opel, og man begynner å se hva som blir fremtiden.

Volkswagen e-Up og Renault Zoe er typiske konkurrenter. Den kommende Opel Corsa-e, bygget på samme plattform vil også konkurrere ganske raskt.

Peugeot 208 er en fin bil, men definitivt finest som elektrisk. Den kommer faktisk ikke til Norge med diesel. De første bilene leveres fra begynnelsen av desember. Flere hundre har forhåndsbestilt og de har grunn til å glede seg til julaften.

Dette liker vi:

  • God rekkevidde
  • Gode kjøreegenskaper
  • Mange sikkerhets og assistentsystemer
  • Hurtigladingen

Dette liker vi ikke:

  • Kjørestillingen/Rattplasseringen
  • Underlaget kjennes godt
FAKTA: Peugeot e-208 GT

Motor:

Elektrisk

Effekt:

100 kW (136 hk)

Dreiemoment:

260 Nm

Mål LxBxH:

406 x 176 x 143 cm

Rekkevidde oppgitt:

340 km WLPT

Batterikapasitet:

50 kWt.

Egenvekt m/fører:

1455 kg

Tillatt totalvekt:

Ikke oppgitt

Ladesystem:

Combo Charging System (CCS)

Bagasjerom:

265 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

8,1 sek.

Toppfart:

150 km/t

Snittforbruk (lest på dashbord):

Fra 22 til 12 kWt

CO2:

0 g/km

Pris fra:

250 000 kroner

Pris som prøvekjørt:

Ikke oppgitt

Powered by Labrador CMS