-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Prøvekjørt: Skodas nye Octavia
Med nye Octavia knapper Skoda ytterligere ned på avstanden til storebror Volkswagen både i design og kvalitetsfølelse. Med ledning blir den en vinner.
Volkswagen-gruppen har blitt verdensmestre i å introdusere sine nye modeller i mange trinn. Tenk bare hvor mange ganger du så Audi e-tron, Porsche Taycan og Volkswagen ID.3 i en eller annen forkledning det drøye seneste året – før den endelige produksjonsversjonen ble vist.
Nå blir ikke Skoda Octavia så ny, men de tok seg likevel bryet med å invitere en gruppe journalister til en førpremiere med tidlig kjøring i den kommende fjerdegenerasjonsutgaven i tungt kamuflert utførelse før den avsløres for alle 11. november.
Betyr alt
Å si at Octavia er viktig for Skoda blir en ganske så blass underdrivelse, både på verdensbasis og her hjemme. Totalt står modellen for en tredjedel av Skoda-salget, og rundt halvparten av overskuddet.
Modellen er enda viktigere i Norge, hvor den ifølge OFV teller nær 45 prosent av antall nyregistrerte Skoda i 2019. Og hvis du lurer på hva som er Norges mest solgte dieselbil, så er det denne – overlegent. Og siden merket ennå ikke har fått ledning til noen av sine biler er det viktig med fortsatt suksess på diesel.
Fjerde generasjon
Selv med stadig større innslag av SUV-er i Skoda-menyen er det Octavia de må lykkes med, også i denne kommende fjerde generasjon.
Det er vanskelig å få et godt inntrykk av designen, for stasjonsvognene vi skal få prøve er kledd i gul og oransje med mønster som gjør det beste for å fjerne linjer og proporsjoner.
Men vi aner at det under maskeringen skjules en både skarpere og mer distinkt design. Dog ikke mer enn at det fortsatt er umiskjennelig Octavia, selv om likhetene med Superb øker.
Litt mer av alt
Dataene på bilen røper også at den er litt større enn den utgående generasjonen. Den strekker seg nå hele 469 centimeter i lengden, som er et par lengre enn forgjengeren. Og med nesten den samme breddeøkningen borger det for mulighet for litt mer plass, litt mer komfort og litt bedre kjøreegenskaper bare på grunn av dimensjonene og layouten på chassiset.
Under den glorete kamuflasjen rir Octavia på MQB-plattformen, og gjennom plattformsamarbeidet i gruppen har man kunnet jobbe med detaljer som alle merkene har nytte av.
Og det merkes når vi endelig får ta plass bak rattet for å teste førproduksjonsbilene med både 2.0-liter TDI og 1.5-liters bensinturboutgaven, med henholdsvis sekstrinns manuell og syvtrinns DSG girkasse.
I komfortsonen
Ingen av motorene er jo av det heftigste slaget, men det er ikke tvil om at de kler bilen godt. Sammen med alle de små forbedringene som er foretatt både på design- og ingeniørsiden på karosseri og chassis, gir det følelsen av at Octavia har modnet ganske kraftig gjennom denne oppgraderingen.
Det er ikke så lett å peke på enkeltting, men bilene virker meget faste, uten noen tegn på at de lider av noen barnesykdommer eller har behov for å justeres. Dette er «the real deal», slik de vil fremstå når de lanseres om noen uker.
Motorene er fleksible og støysvake (forhåpentlig er produksjonsutgavene like godt støydempet), og komforten – selv på svingete Toscana-veier, i baksetet og i litt utfordrende hastigheter – må ha gjort noen kraftige kliv fremover.
Selv i høye hastigheter på motorvei er det forbausende lite vindstøy. Så har da også luftmotstanden blitt forbedret med 14 prosent forteller produktekspertene.
Det er vanskelig å sammenligne når en ikke har dagens modell som direkte referanse, men den virker å ha vokst, på alle måter.
Teknikkskifte
Frontlyktene er kanskje det som gir mest Superb-assosiasjoner. De er skarpere og smalere enn nå. Selvsagt løfter man over på moderne LED-teknologi fra konsernlageret, og den vil kunne fås med full LED Matrix-hovedlys.
Det gir automatisk selektiv nedblending av fjernlysene, ved at kameraer i frontruten detekterer møtende eller foranliggende trafikk og blender ned kun de områdene av lysstrålen som trengs.
Innvendig har instrumentpanelet blitt digitalt og består av en ti-tommers skjerm. Den er blitt mer intuitiv i bruk, med enkel betjening fra rattet. Valgbare layouts er Basic, Classic, Navigation og Driver Assistance Systems.
Også innvendig hadde maskeringsgeriljaen herjet ganske kraftig før vi fikk sette oss inn, så det rent estetiske må vi nok vente til selve produksjonsversjonen før vi kan uttale oss sterkt om.
Men alt under plasten virker å være på plass, både eksteriørt og interiørt. Det er en bil klar for markedet, det er det ingen tvil om.
Sniktitt
Følelsen etter dagens kjøring er som sagt meget positiv, og før vi tar farvel med Toscana gir Skoda oss en sniktitt på stasjonsvognen uten all denne visuelle støyen. Da er imidlertid fotoapparater og telefoner for lengst låst ned for å unngå lekkasjer før den offisielle visningen 11. november. Da får vi sikkert vite mer.
Men følelsen av at Octavia har tatt et godt skritt videre ble bare forsterket når maskeringstapene var borte utvendig og innvendig.
Octavia har lenge hatt posisjonen som en voksen familiebil med gode drivlinjer og flotte kjøreegenskaper, men nå kreves det ledning for å utnytte hele markedspotensialet i Norge. Og det kommer, om ikke så brått.