-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Fisker i opprørt hav
Henrik Fisker røper navnet på sin kommende el-SUV og avslører samtidig flere detaljer.
Han er ikke kjent for å gå stille i dørene, dansk-amerikanske Henrik Fisker med fortid fra blant annet BMW og Aston Martin. Dagens pressemelding innledes med følgende tekst:
«Fisker Inc. – designer og produsent av verdens mest ettertraktede elektriske biler og avanserte mobilitetsløsninger – har avslørt navnet på sin kommende helelektriske luksus-SUV: Fisker Ocean».
En ganske drøy påstand før selskapet har bygget en eneste bil. Og det kommer de neppe til å gjøre i fremtiden heller – produksjonen skal nok foretas av andre enn Fisher Inc.
Skal vi fortsette?
«Designet i California av en ikonisk automotiv designer, entreprenør og visjonær, Henrik Fisker, vil Fisker Ocean bli verdens mest bærekraftige kjøretøy – basert på resirkulerte, vegane og mer innovative materialer.»
Jeg tenker vi stopper der – og kjører resten i litt mindre svulstige vendinger.
Fisker lover riktig nok en bil som er både praktisk og kjøreglad med et rommelig og moderne interiør, og som gir en luksusfølelse til de ombordværende.
Videre lover han et enkelt og problemfritt bilhold uten langvarige forpliktelser for kunden. Bilen skal leases via en mobilapp, uten lang bindingstid, og Fisker tar seg av service og vedlikehold.
– For å si det enkelt introduserer vi fremtidens problemfrie, morsomme og enkle e-mobilitet, sier Henrik Fisker.
Den videre fremdriften nå er at bilen skal avdukes på en lukket visning den 4. januar, men begivenheten skal streames slik at det blir mulig å få med seg alle detaljer. Fra 27. november blir det mulig å forhåndsbestille bilen – da lanserer Fisker sin nye mobilapp.
Fisker har ifølge egne utsagn fokusert på å lage en spennende el-SUV med en pris som skal gi høyt salgsvolum. Eneste mål vi får oppgitt er en lengde på 464 cm (4 cm kortere enn Jaguar I-Pace f.eks.).
Siden bilen er designet fra bunnen av – inkludert plattformen den baseres på – har selskapet kunnet foreta noen uvanlige grep, inkludert et fast panser som er fritt for kompliserte hengsler og låsemekanismer, samtidig som det sparer vekt.
Rommet under panseret er optimalisert for å huse fremtidsrettet elektronikk samt klimaanlegg – noe som gir mer innvendig rom.
Fisker mener industrien må ta ansvar for sine produkter fra vugge til grav slik at de som kjører bil kan velge å bidra til en mer bærekraftig fremtid.
Blant spesialitetene på Fisker Ocean er solceller på hele taket som skal gi 1000 rene, gratis miles i året (ca. 1600 km). Teppene i bilen er vevet i regenerert nylon som er produsert gamle fiskegarn hentet opp fra havet, mens det meste av interiøret er vegant eller resirkulert.
Fisker antyder en rekkevidde per opplading på 400-500 kilometer basert på en batteripakke på rundt 80 kWt. Bilen skal i produksjon mot slutten av 2021, og utleveringene starter i 2022.
Innen den tid har Tesla for lengst startet produksjonen av sin Model Y, i alle fall om de følger dagens plan. Dessuten er en rekke andre aktører på banen, så lett blir det ikke for en nykommer å etablere seg. Men Fisker er jo vant til å fiske i opprørt hav.