BMW M2 CS

BMW M2 CS

BMW M2 CS

BMW M2 CS

BMW M2 CS

BMW M2 CS

BMW M2 CS

BMW M2 CS

BMW M2 CS

BMW M2 CS

BMW M2 CS

BMW M2 CS

BMW M2 CS

BMW M2 CS

BMW M2 CS

BMW M2 CS

BMW M2 CS

BMW M2 CS

BMW M2 CS

BMW M2 CS

BMW M2 CS

BMW M2 CS

BMW M2 CS

BMW M2 CS

BMW M2 CS

BMW M2 CS

BMW M2 CS

BMW M2 CS

BMW M2 CS

BMW M2 CS

BMW M2 CS

BMW M2 CS

BMW M2 CS

BMW M2 CS

BMW M2 CS

BMW M2 CS

BMW M2 CS

BMW M2 CS

BMW M2 CS

BMW M2 CS

BMW M2 CS

BMW M2 CS

BMW M2 CS

BMW M2 CS

BMW M2 CS

BMW M2 CS

BMW M2 CS

BMW M2 CS

BMW M2 CS

BMW M2 CS

BMW M2 CS

BMW M2 CS

BMW M2 CS

BMW M2 CS

BMW M2 CS

BMW M2 CS

BMW M2 CS

BMW M2 CS

BMW M2 CS

BMW M2 CS

BMW M2 CS

BMW M2 CS

BMW M2 CS

BMW M2 CS

BMW M2 CS

BMW M2 CS

BMW M2 CS

BMW M2 CS

BMW M2 CS

BMW M2 CS

BMW M2 CS

BMW M2 CS

BMW M2 CS

BMW M2 CS

BMW M2 CS

BMW M2 CS

BMW M2 CS

BMW M2 CS

BMW M2 CS

BMW M2 CS

BMW M2 CS

BMW M2 CS

BMW M2 CS

BMW M2 CS

BMW M2 CS Racing

BMW M2 CS Racing

BMW M2 CS Racing

BMW M2 for de mest entusiastiske

Det har ligget i kortene at BMW skulle lage en spesialutgave av M2 for de som gjerne gir slipp på komfort for å oppnå enda bedre kjøreegenskaper. Her er den.

Publisert Sist oppdatert

BMW M2 har for mange blitt det M3 var for noen generasjoner siden – den ultimate kjøremaskinen. At den i tillegg har en pris på rundt millionen med norske avgifter, har gjort BMW M tilgjengelig for et vesentlig bredere publikum enn tidligere.

Helt siden lanseringen i 2016 har BMW M2 høstet lovord for sine særegne kjøreegenskaper. Vi lekte oss på Hungaroring med en av de første bilene.

I fjor kom BMW M2 Competition som la listen enda høyere. Nå er tiden snart inne for en ny toppnotering: Nye BMW M2 CS.

CS-betegnelsen (Club Sport) står høyt i kurs hos BMW. Når nye BMW M2 CS skal ta opp arven fra siste generasjon BMW M3 CS og BMW M4 CS, er naturlig nok forventningene også høye.

– BMW M2 har en stor fanbase verden over, og bare i Norge har vi solgt hele 157 BMW M2 og BMW M2 Competition siden 2016. Mange av kundene bruker bilene aktivt til banekjøring, noe som bekrefter at BMW M2 har truffet en nerve når det gjelder kjøreglede. Nå er tiden kommet for å presentere toppen av kransekaka – nye BMW M2 CS, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

Mer krefter, mindre vekt
Nye BMW M2 CS bygger videre på BMW M2 Competition som ble lansert i 2018. Med utgangpunkt i denne har BMW M GmhB jobbet iherdig for å fintune en enda skarpere kjøremaskin.

Panseret er utført i karbonforsterket plast (CFRP) med eget luftinntak, og under dette ligger en twin-turbo rekkesekser som yter 450 hk, 40 hk mer enn i BMW M2 Competition, og med et dreiemoment på 550 Nm.

Automat eller manuell
Kreftene sendes til bakhjulene via manuell eller dobbel clutch girkasse. Bakkekontakten besørges av Michelin Cup-dekk.

Med M DCT 7-trinns automatkasse går sprinten fra 0-100 km/t unna på fire blank. Går du for 6-trinns manuell kasse tar samme øvelsen to tideler mer.

Til vanlig er toppfarten elektronisk sperret ved 250 km/t, men velger du «M Driver’s package» sår sperren først inn ved 280 km/t. Lyden fra motoren foredles gjennom et særegent eksosanlegg med to doble enderør i rustfritt stål.

Adaptivt chassis
Det adaptive M-understellet, som tidligere var forbeholdt større BMW M-modeller, er standard på nye BMW M2 CS. Det samme er M Sport-bremser med 400 mm skiver fremme og 380 mm skiver bak.

Om ønskelig kan BMW M2 CS også leveres med keramiske bremser og aktiv differensial på bakakselen.

Detaljkunst
For første gang produseres også taket på BMW M2 i CFRP. Det bidrar til både lavere vekt og lavere tyngdepunkt. Også felgene holder vekten nede: 9x19"-felgene fremme veier kun 9 kilo, mens 10x19"-felgene bak er under 10 kilo.

De mekaniske endringene har fått følge av en rekke nye designelementer, som for eksempel frontsplitteren i karbon.

Speilhusene, diffusoren bak og spoileren på bagasjelokket er produsert i samme materiale. Disse detaljene bidrar også til et større marktrykk og bedre aerodynamikk.

Karbon og Alcantara
Interiøret i nye BMW M2 CS preges av karbondetaljer, overflater i Alcantara og særegne sportsseter i skinn og Alcantara.

Røde kontrastsømmer går igjen flere steder i interiøret, og de velkjente BMW M-stripene er på plass i de integrerte hodestøttene og setebeltene. Om ønskelig leveres også et eget sportsratt i Alcantara.

I tråd med BMW CS-filosofien er det gjort flere grep for å spare vekt, også i interiøret. Hele midtkonsollen er produsert i karbon, noe som reduserer vekten med 50 prosent sammenliknet med en standard bil.

Til hverdag og fest
Nye BMW M2 CS har alle sportslige egenskaper for racingbanen, men det er også en sportsbil til hverdagsbruk. Bagasjerommet på 390 liter har plass til både hjelm, kjørehansker og koffertene til helgeutflukten.

Nye BMW M2 CS lanseres i 2020. Prisen er foreløpig ikke fastlagt.

– Vi tror den nye BMW M2 CS er en fremtidig klassiker som vil finne sin plass i historien sammen med storheter som BMW 1-serie M Coupé, BMW E30 M3 og BMW 2002 Turbo. Vi vil få en håndfull biler til Norge fra den begrensede produksjonen av BMW M2 CS, avslutter Marius Tegneby.

BMW har også utviklet en ren løpsbil med betegnelse BMW M2 CS Racing. Bilen kan inngå i diverse løp verden rundt – blant annet i langdistanseløpene på Nordsløyfa.

For å tilpasses de ulike reglementene er effekten tunet ned til mellom 280 og 365 hk mens dreiemomentet er opprettholdt på 550 Nm.

Historisk oversikt BMW M2-derivater:

Modell:

BMW M2

BMW M2 Competition

BMW M2 CS

Lansering:

2016

2018

2020

Motoreffekt:

370 hk

410 hk (ny motor)

450 hk

Dreiemoment:

465 Nm, med 500 Nm «overboost»

550 Nm

550 Nm

0-100 km/t:

M DCT: 4,3 sek. Manuell: 4,5 sek.

M DCT: 4,2 sek. Manuell: 4,4 sek.

M DCT: 4,0 sek. Manuell: 4,2 sek.

Toppfart med M Driver’s package

270 km/t

280 km/t

280 km/t

Powered by Labrador CMS