Citroën C5 Aircross Hybrid
Citroën C5 Aircross Hybrid
Citroën C5 Aircross Hybrid
Citroën C5 Aircross Hybrid
Citroën C5 Aircross Hybrid
Citroën C5 Aircross Hybrid
Citroën C5 Aircross Hybrid
Citroën C5 Aircross Hybrid
Citroën C5 Aircross Hybrid
Citroën C5 Aircross Hybrid
Citroën C5 Aircross Hybrid
Citroën C5 Aircross Hybrid
Citroën C5 Aircross Hybrid
Citroën C5 Aircross Hybrid
Citroën C5 Aircross Hybrid
Citroën C5 Aircross Hybrid
Citroën C5 Aircross Hybrid
Citroën C5 Aircross Hybrid
Citroën C5 Aircross Hybrid
Citroën C5 Aircross Hybrid
Citroën C5 Aircross Hybrid
Citroën C5 Aircross Hybrid
Citroën C5 Aircross Hybrid
Citroën C5 Aircross Hybrid
Citroën C5 Aircross Hybrid
Citroën C5 Aircross Hybrid
Citroën C5 Aircross Hybrid
Citroën C5 Aircross Hybrid
Citroën C5 Aircross Hybrid
Citroën C5 Aircross Hybrid

Citroën lanserer ladbar SUV

Nå starter Citroën elektrifiseringen. Første modell ut er C5 Aircross Hybrid med elektrisk rekkevidde på 50 kilometer.

Publisert Sist oppdatert

Elektrifiseringen av Citroën er i gang, og allerede neste år vil tre av modellene bli ladbare.

Først ut er C5 Aircross som vi dro helt til Afrika for å prøvekjøre i fjor på disse tider. Når hybridversjonen er på plass i første halvår 2020 kan mange kjøre utslippsfritt i hverdagen samtidig som de kan dra på langtur uten rekkeviddeangst.

C5 Aircross Hybrid kan nemlig kjøres elektrisk i inntil 50 kilometer etter WLTP-normen, i hastigheter opp til 135 kilometer i timen.

Takket være funksjonen «ë-Save» kan føreren planlegge reisen. Ved å velge mellom å spare strøm til 10 km, 20 km eller fullt batteri, kan man bestemme når på reisen den utslippsfrie kjøringen skal foregå.

Hybrid-versjonen av C5 Aircross tilbyr ifølge Citroën samme komfort som vi kjenner fra dagens drivlinjer.

Det inkluderer hjuloppheng med Progressive Hydraulic Cushions som bruker hydraulikk til å absorbere brå ujevnheter i enden av fjæringens arbeidsområde, både når demperen presses sammen og når den strekkes ut. På den måten sørger den for optimal komfort uansett underlag.

Citroën forteller videre at Advanced Comfort-setene gir støtte, massasje og justeringsmuligheter tilsvarende meget komfortable møbler.

Takket være smart plassering av batteriene under de de individuelt justerbare baksetene, beholder C5 Aircross Hybrid sin store fleksibilitet.

Det betyr at bagasjeplassen enkelt kan justeres fra 460 til 600 liter, avhengig av posisjonen på baksetet. Det gjør ifølge Citroën C5 Aircross til den største hybriden i C-SUV-segmentet.

Mens Peugeot kombinerer sine ladbare hybrider med en elmotor på hver aksel, og dermed firehjulsdrift, satser Citroën på ren forhjulsdrift i sin første ladbare SUV. Fordelen er blant annet et større bagasjerom og mer fleksibel innredning.

Citroën C5 Aircross Hybrid har en drivlinje som består av en 1,6-liters bensinturbo med 180 hestekrefter koblet til en 8-trinns automatkasse. Denne er koblet med en elektrisk motor på 110 hestekrefter. Til sammen gir dette en systemeffekt på 225 hestekrefter og et moment på 380 newtonmeter.

Batteriet har en kapasitet på 13,2 kilowatt og lades på under to timer via normalladeinntaket på 7,4 kW.

Takket være den effektive drivlinjen, har Citroën C5 Aircross Hybrid et oppgitt forbruk på 0,17 liter per mil, tilsvarende et CO2-utslipp på 39 gram per kilometer målt med WLTP.

Lading kan selvsagt programmeres og kontrolleres, enten direkte fra bilen, eller i Citroëns egen app.

Hva nykommeren skal koste er foreløpig ikke avklart.

Powered by Labrador CMS