-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Cutting edge McLaren ser bakover
Man skal være stø i bilhistorien sin for å se hvor den nye McLaren-modellen har sine røtter. Modellen heter Elva, hos noen gir det kanskje assosiasjoner.
Den nye McLaren-modellen er en helt rå – og da mener jeg rå i betydningen rå – åpen to-seters sportsracer. Så roadster som det er mulig å få blitt. Selv frontrute eller lydanlegg må bestilles ekstra.
Resultatet er det letteste og raskeste som noensinne er kommer derfra, sier produsenten – og han burde vite det.
Nå legger han ikke ved mange detaljer for å vise i klartekst hva det betyr. Men siden bilen bruker en 804-hesters utgave av twin-turbo V8 fireliteren som sitter i Senna og gjør null til hundre på 3 (eller 0-200 på 6,7) – kjappere enn Senna, må vi kunne gå ut fra at den er vesentlig lettere.
At den slår Senna på toppfart er jeg derimot ikke sikker på. Her er det nemlig ikke åpenbare strømlinjer med stor, åpen brønn, med et karosseri som er 60-talls ekstremt bølgete (den gangen det gjaldt å trekke karosseriet så tett rundt motor og hjul som bare mulig) og der designeren ikke akkurat har anstrengt seg for å skjule de massive hjulene.
Riktignok er det jobbet masse i vindtunnelen her. Noe de kaller McLaren Active Air Management System skal blant annet sørge for å lage en virtuell frontrute, slik at verken du eller din eventuelle passasjer skal plages av vinden. Selv om du velger bort helhjelm.
Men hvis du vil ha noe slikt, er det rom for den rett bak hodestøtten. Evt. kan du legge week-end bagasjen og en liten gullbarre der.
Bildene jeg ser av interiøret er virkelig appetittvekkende. Se hvordan dashbordet flyter inn i dørene (som selvfølgelig åpner på klassisk-dramatisk McLaren-vis) og hvordan midtkonsollen blir en åpenbar del av den bærende karbonfiber-konstruksjonen.
Det er mulig McLaren ville laget en slik bil uansett – nakne biler med bane-assosiasjoner er helt opplagt en trend for tiden. Bare se på Ferraris nye Monza-serie.
Og McLaren er jo blant de få som er så heldige at de har masse tradisjon og bakgrunn de kan hente alibier fra.
Også Elva er en del av den. Du skulle kanskje ikke tro det – forholdsvis ukjent merke, helt i skyggen av Lotus, Lister og Cooper for eksempel – men en av de virkelig dominerende bøkene i bokhyllen min handler om Elva, og det er litt av en historie.
Selvfølgelig samme bakgrunn som en rekke av de andre ikoniske engelske etterkrigs pionersportsvognene med hjemmelagde chassiser, simple plast-karosserier og en sideventilert Ford-motor.
Som etter hvert vokste seg opp i Coventry Climax-størrelse, og – i Elvas tilfelle – også ble en del av amerikansk klubbracing.
Men selvfølgelig er det sidespor underveis. Konk – eller nesten konk blant annet, og en periode ble de overtatt av noe som het Trojan som også drev med Lambretta.
Og der dukket også McLaren opp. Han hadde bygget en stor sportsracer, M1, som han trengte å få produsert.
Det ble den, i cirka 200 eksemplarer, McLaren by Elva står det på logoen, og takket være CanAm-innsatsen har den i dag den samme mytiske statusen (nesten) som for eksempel Porsche 917 og Lister Knobbly.
Ikke rart at McLaren dukket så langt ned i historiekjelleren sin når de skulle bygge noe virkelig spektakulært.
Og hvis du føler nostalgien sprenge i lommeboken vil de gjerne ha minst £ 1,425,000 for hver av de 399 som skal bygges.