Aston martin DBX
Aston martin DBX
Aston martin DBX
Aston martin DBX
Aston martin DBX
Aston martin DBX
Aston martin DBX
Aston martin DBX
Aston martin DBX
Aston martin DBX
Aston martin DBX
Aston martin DBX
Aston martin DBX
Aston martin DBX
Aston martin DBX
Aston martin DBX
Aston martin DBX
Aston martin DBX
Aston martin DBX
Aston martin DBX
Aston martin DBX
Aston martin DBX
Aston martin DBX
Aston martin DBX
Aston martin DBX
Aston martin DBX
Aston martin DBX
Aston martin DBX
Aston martin DBX
Aston martin DBX
Aston martin DBX
Aston martin DBX
Aston martin DBX
Aston martin DBX
Aston martin DBX
Aston martin DBX
Aston martin DBX
Aston martin DBX
Aston martin DBX
Aston martin DBX

Fra sportsbil til SUV

Sportsbilprodusenten Aston Martin følger i fotsporene til andre sport- og luksusbilprodusenter. I Los Angeles viser de sin først SUV. Møt DBX.

Publisert Sist oppdatert

Blant sportsbilprodusentene var det Porsche som startet denne karusellen da de lanserte Cayenne, men siden har også de som opererer på enda høyere luksusnivå, Bentley, Rolls-Royce og Lamborghini lansert sine SUV-er.

Og nå er altså turen kommet til Aston Martin, noe som har ligget i kortene siden de viste sitt DBX Concept i Genève for over fire år siden.

Mens konseptet hadde form av en todørs coupé som oste muskler er produksjonsutgaven en mer tradisjonell SUV. Likevel er den umiskjennelig Aston Martin når det kommer til design. Se bare på fronten, så er du ikke det minste i tvil.

Det betyr ikke at DBX mangler muskler – under panseret sitter deres AMG-deriverte fireliters twin turbo V8, for anledningen skremt opp til 550 hester og et dreiemoment på 700 Newtonmeter.

Kreftene sendes til alle fire hjul via en nitrinns automatkasse.

Når en 2,2-tonns SUV gjør null til hundre på 4,5 sekunder kjennes det i kroppen. En toppfart på 295 km/t burde også dekke behovet, selv for de mest kravstore.

Aston Martin lover deg en lydopplevelse som er den britiske produsenten verdig, men selvsagt uten at det går på bekostning av komfort når du skal på langtur med svigermor, det aktive eksossystemet tilpasser seg dine ønsker.

De lover også at på tross av de sportslige egenskapene er fremkommelighet utenfor asfalterte veier vel ivaretatt gjennom et aktivt chassis med luftfjæring og avanserte differensialer.

DBX har en lengde på 504 cm, er 200 cm bred og rager 168 cm over asfalten. Akselavstanden er rause 306 cm, bagasjerommet på 632 liter. Med et oppgitt snittforbruk på 1,43 liter på mila er det praktisk å vite at tanken har en kapasitet på 85 liter.

Veiledende pris på DBX i Tyskland er 193.500 euro, den kan bestilles nå og de første kundebilene leveres i andre kvartal 2020.

Powered by Labrador CMS