Mercedes GLB.
Mercedes GLB.
Mercedes GLB.
Mercedes GLB.
Mercedes GLB.
Mercedes GLB.
Mercedes GLB.
Mercedes GLB.
Mercedes GLB.
Mercedes GLB.
Mercedes GLB.
Mercedes GLB.
Mercedes GLB.
Mercedes GLB.
Mercedes GLB.
Mercedes GLB.
Mercedes GLB.
Mercedes GLB.
Mercedes GLB.
Mercedes GLB.
Mercedes GLB.
Mercedes GLB.
Mercedes GLB.

Mercedes GLB, kompakt og flott familie-SUV

Til tross for sju seter og masse praktisk plass forstår jeg ikke hvorfor Mercedes lanserer en familie-SUV i 2020 uten også å ha et ladealternativ på plass.

Publisert Sist oppdatert

Dette handler ikke om Norge som el- og ladehybridbilland, men om EUs kommende utslippskrav som snart begynner å bite produsentene i bunnlinjen. Og flåteutslippet til Mercedes-Benz befinner seg ganske langt unna 95 grams-nivået EU er i ferd med å tvinge produsentene mot.

Sånn sett håper jeg virkelig Mercedes har en ladevariant (batterielektrisk eller ladehybrid) på lur, for GLB var bilen jeg falt for.

Ikke det at den på noen måte blir en «gi-bort-Mercedes» i pris, for selv den rimeligste havner nok over 500.000 kroner når forhandlerne i Stuttgart og importøren på Skårer får snakket seg ferdig. Der har de ikke ennå, men anta at prisen havner mellom GLA og GLC. La meg gjette på rundt 550.000 kroner for en 200 4Matic med 150 dieselhester.

Mellom GLA og GLC
Med MFA2 (skalerbar plattform for biler med tverrstilt motor) i bunnen er det noe herlig enkelt og ujålete over GLB. Den er høy under taket som en London-taxi, den har stort bagasjerom inntil de to setene i tredje rekke aktiveres.

Siden GLB bare er 4,63 meter lang er den naturligvis altfor kort og trang som sjuseter, men så sier heller ikke Mercedes at voksne bør sitte der.

Nei, dette er nødseter den dagen du skal redde noen fra drosjekø på nyttårsaften, eller aller helst: når du trenger ekstra seter for barn eller tenåringer til en fotballkamp eller liknende. Da er det strålende å kunne vippe opp to seter som knapt stjeler av bagasjeplassen når de ikke brukes.

Sju sitteplasser
Så Audun Hermansen, kommunikasjonsansvarlig hos den norske importøren, er ganske sikker på at de fleste som ender opp med GLB i Norge kommer til å krysse av for sju sitteplasser. Så legger jeg til firehjulsdrift for egen regning.

En bil med geitostform kan aldri bli sportslig med mindre den har vært innom AMG først, og det har sportsversjonen av GLB, men glem AMG nå.

Sportsprogrammet i standardvarianten holder i massevis. Ja, bilen endrer seg merkbart ved å skifte fra komfort til sport, og jeg skjønner ikke vitsen med AMG akkurat her.

GLB handler først og fremst om bruksfornuft, om hverdagsbilen som – så vidt jeg kan erindre – i denne klassen ikke har en eneste konkurrent med like omfattende teknikkpakke.

Teknikken i dette tilfellet handler blant annet om firehjulsdrift. Om å ta seg fram der du egentlig ikke tør kjøre.

Terrengbilen
Jeg lar meg imponere over oppfinnsomheten til Mercedes (og Land Rover) når de konstruerer offroad-løyper som ser ufremkommelige ut, men som du vet du likevel kommer fram i.

Jeg ble likevel overrasket da min makker under lanseringen ufrivillig kom til å stoppe på vei opp i en bakke så bratt at vanlige bilister neppe hadde våget seg ned og i hvert fall ikke å kjøre opp, og dro seg i gang igjen uten det minste problem.

Dette var altså mulig med en bil som slett ikke gir seg ut for å være noen terrengbil, som riktignok har 20 cm bakkeklaring og derfor er bortimot den ideelle hyttebilen, som ikke har noen form for differensialsperrer og kun lar elektronikk styre framdrift og bremser ute i terrenget.

Tredelt baksete
Tredelingen av baksetet (40/20/40) gir maksimal fleksibilitet, og nesten helt flatt gulv å laste på. Med tysk grundighet står åpningshøyden på den elektriske bakluka (169 cm) som advarsel i dørkarmen på bakdørene. I tilfelle du ikke skulle se at den kvadratmeter store luka er åpen.

Den gode bakkeklaringen gjør at du setter deg rett inn i GLB, ikke ned i eller opp i. Og du setter deg inn i – i det minste for alle med kjennskap til nyere Mercedes-modeller – et svært gjenkjennelig førermiljø alle modellene på denne plattformen deler.

Husk å krysse av for den mest omfattende skjermpakken med sammenhengende skjerm som dekker halve dashbordet.

Menystyringen
Jeg har hørt flere klage over de mange menyene og hvor vanskelig det er å finne fram i dem.

Til det er å si at ingen bilprodusent jeg vet om har lagt mer omtanke i å skille funksjonene for å gjøre dem lett tilgjengelig. På den lille berøringsflaten på venstre side på rattet styres styrbare funksjoner på instrumentskjermen, mens berøringsflaten til høyre på rattet styrer funksjonene på dashbordskjermen.

I tillegg består valgmulighetene i stemmestyring eller å skrive med fingeren på midtkonsollplaten.

Men oppsettet forutsetter et nært forhold til smarttelefon og iPad.

Som nevnt innledningsvis foreligger intet elektrifisert tilbud i GLB. Kun firesylindrede bensin- og dieselmotorer. Med unntak av 306 hk AMG-varianten, yter de to andre bensinmotorene henholdsvis 163 og 224 hk. De to sistnevnte kan ikke kombineres med 4x4.

For å holde utslippet så lavt som mulig prioriteres tre dieselmotorer: 116 (bare forhjulsdrift), 150 (valg mellom to og firehjulsdrift) og 190 hk (bare firehjulsdrift.

Jeg anbefaler uten tvil sistnevnte. 190 hk passer til en såpass stor bil, firehjulsdriften gjør GLB til den ideelle hyttebilen og drift på alle hjul gjør helt klart bilen mer attraktiv den dagen den byttes inn.

Mercedes GLB

Motor:

R4 turbo diesel,

1950 ccm

Effekt bensinmotor:

190 hk v/3800 o/min

Samlet moment:

400 Nm v/1600-2600 o/min

Drivlinje

8A, firehjulsdrift

Mål LxBxH:

463/183/166 cm

Akselavstand:

283 cm

Bakkeklaring:

20,0 cm

Egenvekt:

1660 kg

Bagasjerom:

570-1805 liter

Bensintank:

60 liter

Aks. 0-100 km/t:

7,6 sek.

Toppfart:

217 km/t

Forbruk (oppgitt):

0,53-0,55 l/mil (WLTP)

CO2:

138 - 146g/km (WLTP)

Pris fra:

Ikke klar

Powered by Labrador CMS