-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mercedes-Benz GLA Opus 2
Mercedes har i dag foretatt en digital presentasjon av andre generasjon GLA, og dermed er fornyelsen av kompaktklassen komplett.
Mercedes vektlegger teknologiske fremskritt og økt plass som viktigste argumenter når de nå fornyer sin kompakte SUV. Bilen er på plass i det norske markedet i løpet av våren, og prisene forventes å være klare på nyåret.
– Valgfrihet og skreddersøm har alltid vært vesentlige elementer for kunder som velger Mercedes-Benz. Kompaktklassen består nå av totalt åtte modeller og strekker seg fra A-Klasse, via linjelekre CLA til off-roaderen GLB. GLA kombinerer det beste fra disse og byr på teknologi vi sjelden ser i denne klassen, sier Kjetil Myhre, konserndirektør i Mercedes-Benz personbil hos Bertel O. Steen.
Større
Nye GLA er mer enn ti centimeter høyere enn forgjengeren, og selv om den er 1,5 cm kortere tilbys et betraktelig mer rommelig interiør. Dette gjelder spesielt benplassen bak.
Bagasjerommet har økt med 14 liter, men selv om Mercedes betegner dette som en betydelig økning ligger de med sine 435 liter fortsatt betydelig bak sine tyske konkurrenter – X1 med 505 liter og Q3 med hele 530 liter.
Mer SUV-følelse
Sittestillingen for både føreren og passasjeren foran er høyere og mer oppreist enn i forgjengeren, og dermed mer typisk for en SUV. Sammenlignet med A-Klasse sitter de to ovennevnte hele 14 cm høyere.
Baksetene kan justeres 14 centimeter i lengderetningen (opsjon), og ryggstøtten rettes opp for å øke lastekapasiteten. Dette, i kombinasjon med høydejusterbart gulv og 40:20:40-splitt, gir kundene fleksibilitet til å konfigurere GLA etter maks komfort i baksetet eller størst mulig bagasjerom.
Geländewagen
De to bokstavene GL i GLA illustrerer koblingen til GeLände, terreng. Dette er designmessig ivaretatt av en oppreist front, korte overheng foran og bak, og beskyttende kledning rundt hele bilen.
Bestilles bilen med 4Matic firehjulsdrift er den ifølge produsenten en habil terrengbil med Off-Roadpakke som standard.
Avansert MBUX
Brukergrensesnittet infotainment-systemet MBUX er i kontinuerlig utvikling og får stadig bedre funksjonalitet. Blant annet forstår systemet langt mer komplekse stemmekommandoer enn tidligere, i tillegg til at funksjoner kan styres basert på armbevegelser.
Energizing komfortkontroll kobler sammen alle bilens komfortsystemer, som klimaanlegg, atmosfærebelysning, massasje, duft og musikk. Her kan føreren konfigurere et bestemt velværeoppsett som passer hans eller hennes humør og behov.
Økt sikkerhet
Nye GLA tar ytterligere skritt når det gjelder sikkerhet, med avanserte assistansefunksjoner på S-Klassenivå.
Takket være økt datakraft og nye sensorer kan bilen kjøre semiautonomt i kø og på motorvei. Systemet benytter også kart- og navigasjonsdata for å hjelpe sjåføren i en rekke situasjoner, som å tilpasse hastigheten når den nærmer seg svinger, veikryss eller rundkjøringer.
Automatisk nødbremsassistent er standard og fungerer i hastigheter på inntil 60 km/t for stasjonære kjøretøy og fotgjengere som krysser veien foran. Avhengig av situasjonen skal dette kunne forhindre kollisjoner opp til en hastighet på 50 km/t.
Folkelig og sportslig
Fra salgsstart tilbys GLA 200 med en effektiv firesylindret bensinmotor, mens de som ønsker mer krefter og en leken bil på svingete vei kan velge versjonen fra Affalterbach.
Motoren i Mercedes-AMG GLA 35 4Matic er en toliter twin-scroll turbo bensinmotor med to parallelle kanaler for optimal respons i hele registeret.
AMG Performance 4MATIC sikrer at kreftene forplantes til underlaget og kan finjusteres med fem ulike kjøreprogrammer og AMG dynamics. Alle valgmuligheter kan styres fra det nye sportsrattet med programmerbare knapper.
– GLA er forventet til Norge på våren, og de første motoralternativene vil etter hvert følges av en ladbar hybrid med omkring 70 km elektrisk rekkevidde. Det er også svært gledelig å kunne bekrefte at den helelektriske EQA kommer i 2020, avslutter Myhre.
GLA 200 | AMG GLA 35 4MATIC | |
Motor | R4 | R4 |
Girkasse | 7G-DCT | AMG SPEEDSHIFT DCT 8G |
Volum (cc) | 1332 | 1991 |
Ytelse (hk) | 163 | 306 |
Dreiemoment (Nm) | 250 | 400 |
Blandet forbruk (l/mil) | 0,56-0,59 | 0,74-0,75 |
Blandet CO2-utslipp (g/km) | 129-135 | 170-171 |
Akselerasjon 0-100 km/t | 8,7 sek. | 5,1 sek. |
Toppfart (km/t) | 210 | 250 |