-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
BMW på elektronikkshow
BMW er blant de mange bilprodusentene som viser fremtidsteknologi på CES, den store elektronikkmessen i Las Vegas som pågår i disse dager.
– Med en rekke visjonære tilnærminger til fremtidige mobilitetsløsninger, byr BMW på både inspirasjon og opplevelser på årets store forbrukerteknologi-messe, Consumer Electronics Show 2020, sier BMW i en pressemelding.
De lover at deler av teknologien som nå vises blir å finne i kommende BMW-modeller allerede i løpet av de neste årene.
På CES 2020 presenterer BMW tre innovative konsepter som på hver sin måte viser ny teknologi i bruk i hverdagen.
Fra «high tech» til «shy tech»
Et av høydepunktene på BMW-standen er «BMW i Interaction EASE», et konsept om samspillet mellom den fremtidige autonome bilen og passasjerene.
Allerede i 2015 ble «BMW Gesture Control» introdusert. Med ulike håndbevegelser i «løse luften» foran instrumentpanelet, kunne man for eksempel justere volumet på infotainment-systemet eller motta og avslå telefonsamtaler. Siden har stadig flere funksjoner blitt lagt til.
I nyeste generasjon BMW iDrive registrerer bilen også førerens blikk.
Dermed vil for eksempel den adaptive cruise-kontrollen ikke starte etter stopp i et kryss hvis føreren ser ut av sidevinduet mens bilen står rolig. Når føreren snur hodet og ser fremover, vil bilen igjen automatisk starte.
I «BMW i Interaction EASE» løftes denne teknologien enda et hakk videre.
Basert på hva passasjerene faktisk ser og peker på, kan head-up displayet, som fyller hele frontruten, vise detaljer og informasjon om bygninger, butikker, serveringssteder og så videre utenfor bilen – som et digitalt filter på virkeligheten.
I et annet modus kan hele frontruten benyttes som filmlerret, og lyssettingen i kabinen endres og gjenskaper følelsen av å være i en kinosal.
Dette er eksempler på at ny teknologi ikke nødvendigvis vil synes på samme måte i fremtiden. Eksempelvis kan touch-panelene bygges inn i en rekke nye materialer, slik at de på en elegant måte blir en del av bilens interiør.
Når den helelektriske BMW iNEXT lanseres i 2021, får den flere av funksjonene som vises i «BMW i Interaction EASE».
BMW iNEXT blir også den første modellen fra det tyske bilmerket som kobles opp i det nye 5G-nettet gjennom bilens integrerte SIM-kort.
Len deg tilbake og nyt turen
Mens «BMW i Interactions EASE» er et blikk inn i fremtiden hvor bilen er blitt autonom, er «BMW X7 ZeroG Lounger» et eksempel på sete-design med funksjoner som blir å finne i serieproduksjon i løpet av de neste årene.
Det luksuriøse setet kan tiltes opptil 60 grader bakover og gir nærmest følelsen av å sitte i en komfortabel lenestol.
Setebeltet er integrert i selve setet og gir derfor også maksimal sikkerhet når seteryggen er vippet bakover. Et eget airbagsystem vil også sørge for nærmest å pakke inn passasjeren som sitter i stolen ved en eventuell ulykke.
En nedfellbar skjerm fra taket sørger for å løfte infotainment-opplevelsen til nye høyder. Gjennom ulike animasjoner på skjermen, i for eksempel en sving, vil den plagsomme bilsyken en del sliter med kunne reduseres.
På CES 2020 kan publikum få oppleve en tilbakelent kjøretur i to spesialbygde BMW X7.
Et rullende oppholdsrom
På CES 2020 kan BMW i3 oppleves som et rullende oppholdsrom. «BMW i3 Urban Suite» er 20 spesialbygde biler som fungerer som shuttle-biler i Las Vegas og kan bestilles direkte gjennom en egen app.
Med «BMW i3 Urban Suite» ønsker BMW å vise at fremtidens luksuriøse reiser ikke behøver å ha noe å gjøre med bilens størrelse.
Passasjeren kan nyte turen i det «rullende oppholdsrommet» med et stort komfortabelt sete med egen fothviler, en egen infotainment-skjerm som felles ned fra taket og en dempet lydsone.
Kun førerstolen og dashbordet er likt som i en vanlig i3, mens resten av interiøret skiller seg betraktelig ut.
I bladet Bil nummer 1-2020 vil du finne en fyldig reportasje fra CES i Las Vegas.