-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Andre generasjon Mirai
Toyota er sammen med Hyundai de to produsentene som leverer hydrogenbiler på det norske markedet. Nå trenger du ikke lenger være ihuga hydrogen-entusiast for å velge en Mirai.
Toyota ledet an med introduksjonen av hydrogendrevne Mirai i 2014. Men for å si det rett ut – du skulle ha en meget spesiell smak for å like utseendet på den fremtidsrettede bilen. Ikke var den spesielt praktisk heller, med kun fire seter.
Tiltalende og bærekraftig
Nå tar de den avanserte nullutslipps, brenselcelleteknologien til nye høyder med andre generasjon av modellen. Og de har tydeligvis skjønt at bilen ikke trenger en supersær design for å selge – snare tvert imot. Denne ser jo lekker ut.
– Mirai har vært en katalysator for økt global kjennskap til hvordan et fremtidig rent og bærekraftig hydrogensamfunn kan oppnås, sier Toyota i sin pressemelding. Og de fortsetter:
– Det er en teknisk sofistikert, men også utpreget praktisk bil med en rekkevidde på rundt 500 kilometer, full tank på noen få minutter og ingen utslipp – bortsett fra rent vann. Siden lanseringen har rundt 10.000 Mirai blitt solgt, mens Toyota aktivt har støttet utviklingen av hydrogen-infrastruktur i nøkkelmarkeder verden over.
Begrenset salg
I Norge er det ifølge OFV registrert 58 Mirai på HY-skilter, med 24 i toppåret 2018, så vi har ikke akkurat gjort det største innhugget på statistikken.
Manglende tilgang til hydrogenstasjoner er en viktig årsak, samt eksplosjonen som gjorde at de få eksisterende valgte å stenge en periode. Dessuten har neppe utseendet telt til Mirais fordel.
Lekker og fremtidsrettet
På Tokyo Motorshow i 2019 ga Toyota et tidlig innblikk i de tekniske, dynamiske og designmessige fremskrittene de gjør med nye Mirai.
Den nye modellen lanseres sent i 2020, først i Japan, Nord-Amerika og Europa, og den vil være mer enn en miljøbil; den viser at hydrogenteknologi ikke er til hinder for at en bil kan være givende å kjøre og tiltalende å beskue.
Toyota tar sikte på en 30% økning i rekkevidden gjennom forbedringer i brenselcellesystemet og bruk av større hydrogentanker, noe som gir en rekkevidde på 650 kilometer mellom hver fylling. Det er nå tre tanker som sammen øker drivstoffkapasiteten med rundt et kilo hydrogen sammenlignet med dagens modell.
– Jeg velger Mirai
– Vi har hatt som mål å lage en bil kundene ønsker å kjøre hele tiden, en bil som har en emosjonell og attraktiv design og dynamikk og ytelser som får fram smilet hos sjåføren, sier Yoshikazu Tanaka, sjefingeniør for nye Mirai.
– Jeg vil at kundene skal si «jeg velger Mirai, ikke bare fordi det er en hydrogenbil, men ganske enkelt fordi jeg vil ha denne bilen - og tilfeldigvis er den en hydrogenbil».
– Vi vil fortsette utviklingsarbeidet med den følelsen i fokus, og vi håper at nye Mirai bidrar til å lede an arbeidet mot et hydrogensamfunn.
Det er lett å samstemme i at nye Mirai har fått en tiltalende eksteriørdesign. Den er lav, med elegante proporsjoner, et stramt og slankt karosseri og store 20-tommers hjul som samlet gir den et kraftfullt og egenartet utseende.
Moderne interiør
Interiøret er et enkelt, moderne rom med en varm, komfortabel stil som bidrar til inntrykket av dette som en bil det rent faktisk er en glede å kjøre og reise med.
Nøkkelelementer er en 12,3-tommers skjerm i midtkonsollen og et instrumentpanel som omslutter sjåføren. Plattformen og den intelligente innpakkingen legger til rette for fem seter, mot fire i dagens Mirai.
Ny arkitektur
Friheten til å ta en mer emosjonell og oppsiktsvekkende designretning er en av fordelene ved at nye Mirai blir bygget på Toyotas moderne plattform for bakhjulsdrift, som fra start er bygget for ulike typer drivlinjer – inkludert hydrogen. Det gir nye Mirai et stivere karosseri og et lavere tyngdepunkt, noe som betyr bedre dynamikk og kjøreegenskaper
I tillegg til å øke rekkevidden, gir ifølge Toyota forbedringer i ytelsene til brenselcellesystemet Mirai en mer lineær og naturlig respons idet man kjører av gårde og en kjørefølelse der det er samsvar mellom gasspådrag og akselerasjon.
Kjøreegenskapene er preget av at den er dynamisk på svingete veier, men samtidig avgir den en følelse av kraft på motorveien – uansett hastighet.
Lengde (mm) | 4,975 |
Bredde (mm) | 1,885 |
Høyde (mm) | 1,470 |
Akselavstand (mm) | 2,920 |
Drift | Bakhjulsdrift |
Antall passasjerer | 5 |
Rekkevidde | Ca. 650 km (30 % økning) |