Dodge Challenger 50th Anniversary Edition

Dodge Challenger 50th Anniversary Edition

Dodge Challenger 50th Anniversary Edition

Dodge Challenger 50th Anniversary Edition

Dodge Challenger 50th Anniversary Edition

Dodge Challenger 50th Anniversary Edition

Dodge Challenger 50th Anniversary Edition

Dodge Challenger 50th Anniversary Edition

Dodge Challenger 50th Anniversary Edition

Dodge Challenger 50th Anniversary Edition

Dodge Challenger 50th Anniversary Edition

Dodge Challenger 50th Anniversary Edition

Dodge Challenger 50th Anniversary Edition

Dodge Challenger 50th Anniversary Edition

Dodge Challenger 50th Anniversary Edition

Dodge Challenger 50th Anniversary Edition

Dodge Challenger 50th Anniversary Edition

Dodge Challenger 50th Anniversary Edition

Dodge Challenger 50th Anniversary Edition

Dodge Challenger 50th Anniversary Edition

Dodge Challenger 50th Anniversary Edition

Dodge Challenger 50th Anniversary Edition

Dodge Challenger 50th Anniversary Edition

Dodge Challenger 50th Anniversary Edition

Dodge Challenger 50th Anniversary Edition

Dodge Challenger 50th Anniversary Edition

Dodge Challenger fra 1970-tallet

Dodge Challenger fra 1970-tallet

Dodge Challenger fra 1970-tallet

Dodge Challenger fra 1970-tallet

Bursdagspresang fra Dodge

Challenger er kanskje ikke et like ikonisk modellnavn som Camaro eller Mustang, men det er vel ingen som er i tvil om at vi snakker amerikanske muskler her? 50 år med disse musklene feires med gull.

Publisert Sist oppdatert

– Challenger-historien er bygget på et par nøkkel-elementer, sa Tim Kuniskis, sjef for FCAs personbiler i Nord-Amerika da han presenterte 50-års serien, – masse attitude og masse muskler, freske farger og fresk eksoslåt, og en menighet som er unik og som samtidig har en rekke fellesnevnere – akkurat som våre biler.

Hvorpå han dro teppet av en «kul, special edition, som krysser av på alle disse punktene».

2020-modellene av Challenger har en spesiell 50 års jubileumsversjon, lakket i gull men med et badass mattsvart panser der det på toppen en montert en «shaker-scoop» i karosseriets farge.

Luftinntak, montert på motoren slik at det står der og vibrerer i takt med V-åtteren når du står og venter på grønt – enten det er på gaten eller på drag-stripen.

Innvendig er det selvfølgelig også en rekke detaljer, først og fremst logoen i mange utgaver og mange steder, som hele tiden skal minne deg på at du er inne i noe spesielt.

Selve jubileumsversjonen skal bare bygges i 1960 eksemplarer – du skjønner hvorfor? Ikke jeg heller, men det finnes da nok 2020-Challengere å ta av i tillegg: R/T, R/T Scat Pack, R/T Shaker, RT Scat Pack Shaker og R/T Scat Back shaker Widebody finner jeg i katalogen.

Og la dem nå få lov … årets slagord er «50 år og null sjanse for at den vokser opp».

Heldigvis følger jubileums-årgangen noe av det viktigste fra Challenger-historien: industriens største utvalg motorer. Fra den lille Slant Six, den var allerede 10 år gammel da Challenger ble født men varte helt inn på 2000-tallet, til 426 Hemien.

I dag kan ikke Dodge by på noen rekkesekser, men de har sin 330-hesters V6 Pentastar i bunnen og 797-hesters kompressor-Hemien som du finner i Challenger SRT Hellcat Redeye.

Modellene er stappfulle av andre elementer som kanskje dukker opp i Mopar-katalogene senere. Fra «Air catcher» hovedlyktene, med LED-opplyst «50»-logo, til de nye Gold School 20 tommers hjulene.

Og der oppdaget jeg greia med 1960 biler.

50-års spesial-utstyret vil bli bygget på 4 modeller. Hver modell kan velge mellom 7 eksteriør-farger, Gold Rush, Frostbite, Hellrainsin, Sinamon Stick, TorRed og F8 Green GO, og hver modell skal bygges i 70 eksemplarer per farge. 70 x 7 x 4 er 1960. Derfor.

Powered by Labrador CMS