-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Maserati på full fart tilbake
Maserati har vel egentlig aldri vært borte, men nå er merket i hvert fall på vei tilbake på en måte den aldri har vært på vei tilbake noensinne før. Superbilen den 20. mai, deretter kommer de som perler på en snor.
MC20 skal den første modellen hete, får vi vite, samtidig som Maserati har lagt ut bilder av en kamuflert modell på nattejakt i Modenas gater.
Den ser foreløpig herlig udramatisk ut – som et hvileskjær i en verden av hysterisk origami-design, men det virker som om Fiats Klaus Busse har vært sterkt involvert i denne, og han er en mann med god smak.
Husk at Maserati, i motsetning til Ferrari, fremdeles er et fullt innbetalt medlem av FCA-gruppen og må derfor møte andre krav enn lausungen fra Maranello.
MC 20 skal indikere Maserati Corse 2020, får vi vite – men andre ord: Maserati skal tilbake til racing. Hva og hvordan er de imidlertid schtumm om foreløpig. Det blir sikkert sagt mer den 20. mai når bilen skal debutere. (Hva – ikke et spor av den i Genève?)
Start på et nytt kapittel i Maseratis historie, sies det også, men noe gammelt blir det jo også. Den er 100 % utviklet hos Maserati og skal bygges i de tradisjonsrike lokalene i Viale Ciro Menotti i Modena.
Hvis denne bilen slekter på MC12 fra 2004 tyder det bra. Dette var en glad racerbil som eierne gjerne kjørte på veien til og fra banen, men likevel vant den 22 løp i FIAs GT serie mellom 2004 og 2010. Da hadde ikke Maser deltatt på alvor på 37 år.
Vi vet svært lite om bilen, bortsett fra at den låter bra – Klaus Busse har lagt ut et lydspor på nettet. Men samtidig sier Maserati at de bygger deler av fabrikken opp helt på nytt for å få en produksjonslinje som kan ta seg av bilens avanserte elektriske drivlinje.
Hybrid eller en av hver – el&fjul – ta det du helst vil.
Men samtidig lærer vi mer om flere fliker av merkets fremtidige produkter. Og der ligger det åpenbart både hybride og batterielektriske drivlinjer klare.
Elektrifiserings-programmet vil starte allerede i år, med den første hybridversjonen som skal hete Ghibli. (Betyr det at MC 20 ikke skal være hybrid da?)
Så skal produksjonen av GranTurismo og GranCabrio starte i 2021 – dette blir merket første 100 % elektriske løsning. (Men nok en gang – hva med MC 20 som hverken skal være den første hybride eller den første med 100 elektriske løsningen? Minn meg på at jeg spør Maserati-vennene når jeg treffer dem i Genève).
Samtidig blir det tilføyet at Mirafiori – Fiat-anlegget i Torino – skal være gruppens hub for elektrifisering og fremtidens mobilitet der store deler av kapasiteten skal være øremerket Tridentens nye elektrifiserte biler.
(Fun Fact – Maseratis logo, trident eller trefork som det kanskje heter på norsk – er hentet fra Neptun-statuen på torget i Bologna – en av Italias mest innlandske byer. Hvordan Neptun hadde rotet seg dit forblir en gåre. Men det var hjembyen til Maserati-oppstarten, før de flyttet nordvestover til Modena som var Ferraris by før han flyttet sørvestover til Maranello).
Men vi blir forsikret om at Maseratis hjerte banker i Modena, der hovedkvarteret ligger, der bilene blir utviklet og testet og der man har bygget ekstraordinære biler i mer enn 80 år.
Men så kommer det, helt på slutten av meldingen, at Maseratis første Utility-bil (jeg ante heller ikke at den skulle komme) skal bygges i Cassino (sønnafor Roma der man i det siste har bygget blant annet Alfa Romeo Stelvio).
Her skal det investeres ca. 800 millioner euro i en ny produksjonslinje. Man begynner arbeidet omtrent nå og den første bilen skal rulle av båndet en gang i 2021.
Som jeg sa, selv om de ikke har vært borte er de jommen på vei tilbake. Det er kanskje på tide at merket får en offisiell importør?