-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ladbar trio fra Mercedes
Mercedes utvider porteføljen av ladbare hybrider. Tre nye modeller kommer til landet i løpet av våren.
Mercedes-Benz introduser nå GLA 250 e, CLA 250 e Coupé og CLA 250 e Shooting brake som ladbare alternativer i kompaktklassen.
EQ Power-modellene får en elektrisk rekkevidde på inntil 69 km og mulighet til å trekke henger på 1600 kg. Prisene slippes til våren og modellene forventes til Norge kort tid etter.
– GLA og CLA er allerede blant modellene som rekrutterer flest nye kunder til vårt merke. Med inntoget av ladbare alternativer med rekordlang elektrisk rekkevidde er jeg overbevist om at den trenden vil akselerere, sier Kjetil Myhre, konserndirektør i Mercedes-Benz Personbil hos Bertel O. Steen.
Her er noen av høydepunktene for de nye modellene:
- Inntil 69 km elektrisk rekkevidde (WLTP)
- Systemeffekt på 218 hestekrefter
- Systemmoment på 450 Newtonmeter
- Akselerasjon fra 0-100 km/t på 6,8 sekunder
- Tauekapasitet på 1600 kg (tilvalg)
- Flatt bagasjerom
Den elektriske motoren er sømløst integrert i drivlinjen og vil sammen med den firesylindrede forbrenningsmotoren gi en systemeffekt på 218 hk og et dreiemoment på 450 Nm.
Majoriteten av kreftene leveres umiddelbart og vil med CLA 250 e Coupé ta deg fra 0-100 km/t på kun 6,8 sekunder.
Den elektriske toppfarten er 140 km/t, og med norske fartsgrenser gjør det at du i praksis kan være ren elbilist om du ønsker det. Dersom fri fart på tyske motorveier frister mer, er det godt å vite at nålen ikke stopper før det står 240 km/t, med forbrenningsmotoren engasjert.
Hurtiglading
Det vannavkjølte batteriet har en total kapasitet på 15,6 kWt, og er dermed det største i segmentet. De kompakte EQ Power-modellene kan lades med både vekselstrøm (AC) og likestrøm (DC), der sistnevnte med 24 kW kun bruker 25 minutter fra 10-80 prosent.
Fra en ladeboks som leverer 7,4 kW gjennomføres lading på 1 time og 45 minutter fra 10-100 prosent.
Flatt gulv
For å optimalisere plassen i bagasjerommet er eksosanlegget fullstendig redesignet. Fremfor å strekke seg til enden av bilen, avsluttes det nå midt under kjøretøyet.
Drivstofftanken er integrert i installasjonsrommet for akselen, noe som gjør at batteriet kan plasseres under baksetene. Dette resulterer ifølge importøren i minimalt tap av bagasjeromsplass sammenlignet med søstermodellene og sikrer i tillegg et helt flatt gulv.
Elektrisk MBUX
Det nye brukergrensesnittet MBUX er selvsagt på plass, med spennende funksjoner som stemmestyring og augmented reality-navigasjon. Et nytt elektrisk program introduseres til nykommerne og gjør at forbrenningsmotoren kun starter ved kick-down.
I dette programmet kan man også styre mengden regenerering via to hendler bak rattet.
Via Dynamic select-bryteren i midtkonsollen har man de tradisjonelle valgene komfort-, ECO- og Sport slik at kundene totalt sett kan velge mellom 100 prosent utslippsfri drift, hybriddrift, eller forbrenningsmodus for å spare batteri til bynære strøk.
Tekst | CLA 250 e Coupé | CLA 250 e Shooting Brake | GLA 250 e |
Sylinderarrangement | 4 i rekke | 4 i rekke | 4 i rekke |
Volum (cc) | 1332 | 1332 | 1332 |
Ytelse bensinmotor (hk ved o/min) | 160 ved 5500 | 160 ved 5500 | 160 ved 5500 |
Dreiemoment Bensinmotor (Nm ved o/min) | 250 ved 1620 | 250 ved 1620 | 250 ved 1620 |
Ytelse elektrisk motor (kW) | 75 | 75 | 75 |
Dreiemoment elektrisk motor (Nm) | 300 | 300 | 300 |
Systemytelse (kW/hk) | 160/218 | 160/218 | 160/218 |
System-dreiemoment (Nm) | 450 | 450 | 450 |
Aks. 0-100 km/t | 6,8 sek. | 6,9 sek. | 7,1 sek. |
Toppfart (km/t) | 240 | 235 | 220 |
Toppfart, elektrisk (km/t) | 140 | 140 | 140 |
Blandet forbruk (l/mil) | 0,14-0,15 | 0,14-0,16 | 0,16-0,18 |
Blandet utslipp CO2 (g/km) | 31-35 | 33-37 | 38-42 |
Batterikapasitet (kWt) | 15,6 | 15,6 | 15,6 |
Blandet elektrisk forbruk (kWt/100 km) | 15-15,1 | 14,8-15,5 | 15,5-16,1 |
Elektrisk rekkevidde NEDC (km) | 72-79 | 69-76 | 64-71 |
Elektrisk rekkevidde WLTP (km) | 60-69 | 58-68 | 53-61 |