Mitsubishi Pajero
Mitsubishi Pajero
Mitsubishi Pajero
Mitsubishi Pajero
Mitsubishi Pajero
Mitsubishi Pajero
Mitsubishi Pajero
Mitsubishi Pajero
Mitsubishi Pajero
Mitsubishi Pajero
Mitsubishi Pajero
Mitsubishi Pajero
Mitsubishi Pajero
Mitsubishi Pajero

Adjø Pajero

Kongen av vanskelige veier og kongen av Rally Dakar, Mitsubishi Pajero, har abdisert.

Publisert

Først publisert i bladet Bil 10-2019.

Mitsubishi Pajero debuterte i Japan i mai i 1982 og var allerede året etter i Norge. I løpet av de tre påfølgende årene, og naturligvis godt hjulpet av varebilreglene, ble Pajero et dagligdags syn i trafikkbildet.

En firedel av de snaut 24.000 Pajero som er solgt i Norge gjennom 27 år, fikk skilt på i disse årene, grønne skilt vel og merke.

For mange med aktiv livsstil og ikke nødvendigvis behov for baksete, var Mitsubishi Pajero en av de realiserbare drømmebilene. Med baksete ble den for de fleste kun en drøm.

Ørkenvinner
I løpet av året ruller sliteren med 12 seire fra ørkenrallyet Rally Dakar inn i bilhistorien, inn på de evige motorveier. Produksjonen har opphørt og kun få biler er igjen i Norge. Noen erstatter planlegges ikke.

Det har ligget i kortene i mange år at Mitsubishi ikke kom til å ta seg råd til å utvikle en ny Pajero.

Markedet for store SUV-er dekkes av de få som er tilbake som eksempelvis Toyota Land Cruiser, Jeep Wrangler, Land Rover Discovery og ørkenskip i luksusklassen som Mercedes G-klasse.

Pickupene tok over i nyttedivisjonen og blant SUV-ene er det nå by-jeeper i alle størrelser som gjelder. I USA gjelder litt andre regler, men der passer Pajero definitivt ikke inn.

Det er noe voksent over Pajero som inntas etter en aldri så liten klatreøvelse til et førersete med utsikt omtrent som fra toppen av Galdhøpiggen. Begrepet «Konge på veien» får først mening i biler på denne størrelse og oppover.

Lastekonge
Du merker ganske raskt at Pajero har mange år bak seg, men spiller det egentlig så stor rolle i hverdagen? Dette er neppe førstevalget til bryllupskjøring med mindre innholdet til bryllupsfesten befinner seg ombord i det 2,4 kubikkmeter store varerommet.

Og enda har jeg ikke kommet til trekkevnen på 3,5 tonn, 500 kilo mer enn Toyota Land Cruiser og nok til å dra med alt innboet i en middels leilighet, en tung kompressor, to svette gamper eller en diger båt.

Selv om produksjonen er stanset fordi Pajero ikke henger med i kommende utslippskrav, ikke har de førerstøttesystemene den vestlige verden nå krever og er ganske utdatert på infotainment-teknologien, har den helt klart fortsatt mange venner.

Eksempelvis trekkevnen matches kun av SUV-er og pickuper på samme størrelse, og robust bygget som Pajero er, har den helt andre terrengegenskaper enn de spinkle og asfaltbygde by-SUV-ene.

Lastekapasitet på 674 kilo inne i bilen sier mest om bilens soliditet, og med 1,76 meter langt varerom er skilleveggen ikke på noen måte til hinder for optimal innstilling av førersetet.

LIKER

  • Barsk på veien

LIKER IKKE

  • Frakjørt teknisk

OBS!

Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase

Fakta Mitsubishi Pajero

Pris

fra kr 1.022.000 (person),
fra kr 539.300 (varebil)

Pris testbil

kr 559.300

Motor

3200 ccm R4, turbo diesel

Effekt

190 hk/441 Nm

Drivlinje

5A, lavgir, firehjulsdrift

Aks. 0-100 km/t

10,5 sek

Toppfart

180 km/t

Forbruk

0,92 l/mil (NEDC)

Testforbruk

1,11 l/mil

CO2-utslipp

245 g/km (NEDC)

NOx-utslipp

51,7 mg/km

Dimensjoner

490/188/190 cm (L/B/H)

Bagasje/varerom

1080/1790/2400 liter

Bakkeklaring

21,0 cm

Egenvekt

2281 kg

Tilhengervekt

3500 kg

Powered by Labrador CMS