Ford Mondeo: Hybrid, men ikke ladbar - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
25 bilder i galleri
Hybrid, men ikke ladbar
PRØVEKJØRT: Ladbart, hybrid eller ikke. Fords personbiler henger etter, taper terreng i Europa og i Norge er Mondeo nærmest fraværende. Kan hybrid stasjonsvogn løfte interessen? Og hvorfor ikke ladbar?
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

Først publisert i bladet Bil 10-2019.

Det kan sies mye om det norske personbilmarkedet, men vil man selge biler i Norge, er det minste kravet å ha attraktive modeller. Ford Mondeo var i sin tid en av storselgerne, men det begynner å bli ganske lenge siden.

Så når Ford nå endelig er her med hybrid stasjonsvogn, er det for sent. Mondeo – på sjette året siden lanseringen i USA – er rett og slett blitt for gammel.

Mondeo hybrid, det ligger i navnet at den ikke kan lades, har noen gode og noen ikke fullt så gode trekk. De mindre gode er at instrumenteringen, selv etter siste oppdatering, er i ferd med å gå ut på dato. Mange av tallene har så liten skrift at de drukner i annen informasjon.

Infotainmentsystemet (Sync 3), fungerer derimot utmerket, lett å finne ut av og med stor og godt lesbar informasjon.

Batteriet
Men det alvorligste problemet er batteriplasseringen, inne i bagasjerommet. Selv om batteriet ikke er på mer enn 1,4 kWh, stjeler el-teknologien hele 97 liter av lastekapasiteten bak. Dekselet over batteripakken åpner for noe last under gulvet, men den er i praksis ikke til annet enn småting.

Hybrider trekker normalt små lass etter tilhengerkroken. Heller ikke her gjør Mondeo det særlig bra og kan bare trekke 750 kilo, mens dieselvarianten trekker 2000 kilo. Derimot veier hybriden hele 110 kilo mindre enn dieselutgaven, noe som igjen hjelper til å holde forbruket nede.

0,44/0,49 liter/mil skal hybride Titanium/Vignale klare seg med, men det er målt etter den snille NEDC-normen, så regn med forbruk rundt det jeg brukte: 0,67 liter/mil på 1311 km etappe gjennom Sør-Norge. Det betyr et reelt CO2-utslipp på 155 gram/km.

Mye plass
Det gode med Mondeo Vignale er god innvendig plass, gode seter og bra komfort som gjør det uanstrengt å kjøre lange strekninger uten stopp. Bilen har varme i rattet og kjøling i setene, ryggekamera er naturligvis på plass, likeså radarstyrt cruisekontroll med køfunksjon. Og selv om jeg kunne ønsket uttrekk på seteputene foran, gir setene bra lårstøtte.

Mondeo var til å begynne med kjent for å være oppsiktsvekkende morsom å kjøre med meget skarp og presis styring. Denne egenskapen er ikke i samme grad overført til dagens Mondeo som kjøreopplevelsesmessig nå er innhentet av flere av konkurrentene. Mondeo deler plattform med en rekke amerikanske Ford-modeller, og bærer preg av det.

Men bevares, det skal mye til for ikke å trives bak rattet i Mondeo Vignale hybrid, vel å merke om man lukker ørene for all motorlyden CVT-girkassen sørger for i lange og tunge bakker samt ved hurtig akselerasjon. Hvorfor CVT framfor dobbeltclutchkasse slik eksempelvis VW bruker i sine ladehybrider?

Ikke elmodus
I utgangspunktet kan ikke Mondeo kjøres i elektrisk modus, men i praksis foregår mye av kjøringen likevel uten bensinmotoren tilkoblet. Under en lang etappe på 567,5 kilometer foregikk 219,3 av dem i elektrisk modus.

Det undrer meg hvorfor ikke Ford har tilpasset en ladevariant til Europa. I USA selger Ford søstermodellen til Mondeo – Fusion – med samme turboløse motor, men også som ladbar med langt større batteri.

Ford sier ikke noe om elmotoreffekten i Mondeo, kun at den amerikanske 2,0-liters, firesylindrede bensinmotoren oppgis til 140 hk og at samlet effekt skal være 187 hk/173 Nm. Motorytelsen gjør ikke Mondeo til noen sprinter, men det er den heller ikke ment å være.

Kun stasjonsvogn
Selv om Ford solgte mest stasjonsvogner av Mondeo i fjor, var både sedan (Hybrid) og kombi tilgjengelig. Nå er de to borte i Norge med kun stasjonsvogn tilbake, i en dieselvariant (Vignale) og to hybrider (Titanium og Vignale) med prisstart på 447.000 for billigste. Dieselvarianten koster 130.000 kroner mer, men har til gjengjeld firehjulsdrift.

Fords eneste fordel i forhold til konkurrenten og storselgeren VW Passat GTE er at VW venter på oppgradert, ladbar Passat, og derfor kun har dieselbiler å selge akkurat nå. Det kan også hjelpe Ford at Toyotas satsing på Camry ikke inneholder verken ladevarianter eller stasjonsvogn.

Ford hevder at Vignale er deres svar på premium. Jeg er slett ikke sikker på at kundene mener det samme.

Fakta Ford Mondeo hybrid

Pris

fra kr 447.000 (Titanium)

Testbil

kr 562.600

Motor

1999 ccm R4, bensin

Effekt

187 hk/173 Nm

Drivlinje

0A, forhjulsdrift

Aks. 0-100 km/t

9,2 sek

Toppfart

187

Forbruk oppgitt

0,49 l/mil (NEDC)

Testforbruk

0,67 l/mil

NO-utslipp

9,6 mg/km

Dimensjoner

488/185/150 cm (L/B/H)

Bagasjerom

403 - 1508 liter

Bakkeklaring

12,8 cm

Egenvekt

1641 kg

Tilhengervekt

750 kg

 

LIKER:

  • Mye plass
  • Flott å se på

LIKER IKKE:

  • Lite bagasjerom
  • Lav tilhengervekt

OBS! 
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: