Kia Sorento: Her er Kias nye Sorento - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
35 bilder i galleri
Her er Kias nye Sorento
Etter noen runder med sniklansering har Kia i dag endelig offentliggjort sin helt nye Sorento – større og mer praktisk, og ikke minst – med attraktive drivlinjer for Norge.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

Nye Sorento er fjerde generasjon i rekken siden 2002, og første bil bygget på Kias nye plattform for SUV-er i mellomklassen.

Kombinert med et større karosseri gjør ifølge Kia den nye plattformen Sorento til en av de mest fleksible og romslige SUV-ene med tre seterader. I tillegg vil den nå for første gang leveres med elektrifiserte drivlinjer.

– Nye Sorento er en romslig og stor SUV med syv seter, firehjulsdrift og elektrifisert drivlinje. Senere i år kommer den som ladbar hybrid – noe som vil passe godt for det norske markedet. Vi gleder oss til å lansere bilen, sier Irene Solstad, adm. direktør for Kia i Bertel O. Steen.

Avanserte tilkoblingsmuligheter, førerassistentsystemer og infotainment-teknologi gjør ifølge produsenten Sorento til Kias hittil mest teknisk avanserte bil.

Nye Sorento har skarpere linjer, og i fronten er en nytolkning av Kias signaturgrill med en bredere form som omslutter de integrerte hovedlyktene med LED-kjørelys på hver side.

Ti millimeter ekstra lengde, bredde og høyde gjør at bilen er 481 cm lang og 190 cm bred. Akselavstanden er økt med 35 mm til 2815 mm slik at bilen har kortere overheng.

Interiørt har det også skjedd mye. Kupeen har ifølge Kia sofistikert og moderne design og er preget av kvalitetsmaterialer.

Den har et 12,3-tommers digitalt instrumentpanel og et infotainment- og navigasjonssystem med 10,25-tommers berøringsskjerm. Bilens funksjoner kan styres med nye brytere på begge sider av berøringsskjermen, og klimaanlegget styres med tilsvarende knapper lenger ned.

Kia lover god plass til opptil sju personer, samt et av de største bagasjerommene i klassen på inntil 821 liter med tredje seterad nedfelt. Det lover også godt med tanke på norsk varebil på grønneskilter.

Med syv seter i bruk har bagasjerommet økt med 32 prosent i forhold til forrige modell til 187 liter (VDA, dieselmodeller; 179 liter i hybridmodeller).

Med lengre akselavstand kan setene i andre rad skyves 45 mm lenger frem enn før. Det gir bedre benplass og forenkler adkomsten til tredje seterad.

Kia Sorento kan for første gang leveres med elektrifisert drivlinje, og kunder kan etter hvert velge mellom hybrid eller ladbar hybrid.

Sorento Hybrid har en ny «Smartstream» elektrifisert drivlinje, med en 1,6-liters turbo bensinmotor, en 1,49 kWh litiumionpolymer-batteripakke og en 44,2 kW (60 hk) elmotor, og 6-trinns automatgirkasse. Samlet effekt er 230 hk og maks dreiemoment 350 Nm.

I Europa vil Sorento også kunne leveres med en ny 4-sylindret 2,2-liters Smartstream dieselmotor, kombinert med Kias nye 8-trinns dobbelclutchgirkasse (8DCT).

Sorento Hybrid vil være tilgjengelig fra lanseringen, og versjonen med ladbar hybrid kommer fra slutten av 2020. Denne får vi foreløpig ingen detaljert informasjon om, men vi tør anta at den får en brukbar elektrisk rekkevidde.

Nye Sorento byr ifølge Kia på bedre kjøreegenskaper, bedre sikkerhet og økt komfort. Den har en ny terrengmodus som sammen med firehjulssystemet skal gjøre bilen bedre rustet til kjøring under ulike kjøreforhold.

Ifølge vår lanseringskalender er Sorento Hybrid på plass i Norge på ettersommeren, mens den ladbare hybrider kommer på slutten av året.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: